donderdag 12 maart 2009

Babi pangang





Vandaag heb ik babi pangang gemaakt. Voor twee dagen want ik moet morgen voor een operatie een dagje naar het ziekenhuis en dan hoeft T. zich daar niet druk om te maken. Ik heb een heel oud kookschrift dat ik ben begonnen toen ik 8 jaar was. Ik heb inmiddels veel meer kookschriften maar in dat eerste staat het babi pangang recept zoals mijn moeder het me geleerd heeft. In de loop van de jaren heb ik het recept van mijn moeder iets veranderd trouwens. Maar goed, nu het recept.

Voor 4 personen heb je het volgende nodig:

1 pond varkensvlees (ik neem meestal schouderkarbonade en daar snijd ik het bot vanaf maar ander bij voorkeur vlees met wat vet kan ook natuurlijk)

Marinade:
3 eetlepels ketjap manis
3 teentjes knoflook
verse fijngehakte gemberwortel (2-3 cm) of 1 flinke eetlepel gembersiroop
3 eetlepels rijstwijn of evt. sherry
3 eetlepels olie
sap van een halve citroen
fijngesneden rode pepers of sambal oelek naar smaak

Saus:
200 ml tomatenketchup (ik koop hiervoor altijd el cheapo tomatenketchup, Heinz hoeft echt niet)
1 flinke scheut zoetzure chilisaus (kun je evt. weglaten)
sambal oelek naar smaak
1 grote of 2 kleine teentjes knoflook
4 eetlepels (witte rijst)azijn
4-5 eetlepels gembersiroop
2 eetlepels ketjap manis
peper naar smaak
een paar eetlepels atjar tjampoer

aardappelzetmeel om te binden (maizena kan ook)

 Zet het vlees een paar uur van tevoren in de marinade. Roer in een schaal alle ingrediënten voor de saus door elkaar.
Haal het vlees uit de marinade en dep het droog. Ik bak de lappen vlees in zijn geheel één voor één in een meer dan ruime hoeveelheid olie. In de zomer leg ik de lapjes op de barbecue en dan bestrijk ik het telkens met de marinade. Als het vlees gebakken is dan even laten uitlekken en dan in reepjes snijden. Je kunt het ook gewoon rauw in reepjes snijden en dan in een pan bakken maar dan wordt het niet zo knapperig.
Giet de saus in een pan, doe er de atjar tjampoer bij en voeg dan ongeveer 3 dl water toe. Proef de saus. Koken is proeven! Is het te zuur naar je zin dan doe je er wat water bij, is het niet zoet genoeg dan doe je er wat gembersiroop of een schepje bruine basterdsuiker bij. Laat de saus goed warm worden, bind eventueel met wat aangemaakte maizena of aardappelzetmeel.
Leg de vleesreepjes op een schaal en giet er de saus over. Ik vind het lekkerder om de atjar al in de saus te doen maar je zou ook atjar op de schaal, vlees erop en saus erover kunnen doen. Vaak doe ik ook vlak voor het opdienen het vlees in de saus zoals op de foto te zien is. Wij eten het altijd met witte rijst.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten