donderdag 31 december 2009

Maissoep met kip en ham





Op zo'n dag als vandaag heb ik geen tijd en zin om uitgebreid te gaan koken. Bovendien staan er voor vanavond nog allemaal hapjes gepland dus dan is een lichte maaltijd wel prettig. Vandaag heb ik maissoep gemaakt. Die maak ik meestal met krab en gember maar vandaag heb ik mijn oude recept met kip en ham weer eens tevoorschijn gehaald. Deze soep is heel snel klaar en dat kwam vandaag ook wel goed uit. Voor 6 tot 8 borden soep heb je het volgende nodig:

1 liter kippenbouillon (het lekkerst is natuurlijk zelfgemaakte maar je kunt ook bouillon van glutenvrije blokjes gebruiken)
1 prei
2 blikjes mais
100 gram gekookte ham
250 gram kipfilet
3 eiwitten
2 eetlepels rijstwijn of sherry
peper naar smaak 

Snijd de prei in reepjes. Snijd zowel de ham als de kipfilet in kleine stukjes. Maal dan de mais in een blender of met de staafmixer tot een papje. Je hoeft de mais dus niet te laten uitlekken. 
Breng de bouillon aan de kook. Doe er de prei in en wat peper. Doe in een aparte kom de kip en de ham en roer er de eiwitten door. Doe dit bij de bouillon en laat het geheel ca. 10 minuten doorkoken. Voeg er dan het maispapje aan toe. Roer het geheel goed door en laat de soep pruttelen totdat de prei gaar is. Voeg op het laatst de rijstwijn of sherry toe. Maak de soep op smaak af met peper (en/of zout).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten