zaterdag 25 februari 2012

Chocoladerol





Goed, ik heb me voorgenomen om het weer eens een tijdje te proberen. De oude berichten zal ik wel weer een voor een nakijken en corrigeren maar dat heeft geen haast. Eerst  maar weer eens zin krijgen om regelmatig wat te posten hier.

De afgelopen maanden heb ik natuurlijk wel veel gekookt en zelfs ook een paaar keer gebakken. Met T. zijn verjaardag heb ik een chocoladerol gemaakt. Het was oorspronkelijk een recept uit Allerhande maar dat was met gember en banaan. Nu ben ik dol op fruit maar banaan vind ik niet echt geweldig. Dat zal ik dus niet snel in gebak stoppen. Vandaar dat ik de banaan heb vervangen door zwarte kersenjam. Ik heb zo’n potje van St. Dalfour gekocht en dat heb ik helemaal gebruikt. De combi gember-zwarte kers trok me niet zo dus de gember heb ik weggelaten.
Uiteindelijk heb ik het volgende gebruikt:

250 gram pure chocolade 72%
5 eieren, gesplitst
175 gram suiker
100 gram boter
1 bakje mascarpone (250 gram)
1 potje St. Dalfour zwartekersenjam
2 el cacaopoeder
1 el poedersuiker

Verwarm de oven voor op 180 °C. Smelt de boter even in de magnetron en laat weer iets afkoelen. Smelt 175 gram chocolade au bain-marie. Laat iets afkoelen.
Klop de eidooiers met de suiker lichter van kleur en luchtig. Spatel de afgekoelde chocolade en gesmolten boter erdoor. Klop de eiwitten in een vetvrije kom stijf en spatel luchtig door het chocoladebeslag.
Verdeel het beslag over een met bakpapier beklede bakplaat tot een rechthoek van 30 x 20 cm. Strijk glad en bak in 20-25 min. gaar. De cake moet stevig en sponzig aanvoelen. Neem uit de oven en laat in 2 uur helemaal afkoelen.
Schaaf ondertussen de rest van de chocolade met een kaasschaaf tot flinters. Meng de inhoud van het potje jam met de mascarpone. Zet in de koelkast.
Bestrooi de cake met 1 el cacaopoeder. Keer de cake om op een nieuw stuk bakpapier en verwijder voorzichtig het oude stuk bakpapier. Bestrijk de cake met het jam/mascarponemengsel en bestrooi met 3/4 van de chocoladeflinters. Rol de cake in de lengte op met behulp van het bakpapier.
Bestrooi met de rest van de cacao, poedersuiker en flinters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten