maandag 16 mei 2011

Glutenvrije kokostaart





Gisteren hadden we het verjaardagsfeestje van onze zoon en dochter. Die zijn allebei in mei jarig en dat vieren ze voor de familie eigenlijk altijd samen. Mijn dochter had gevraagd of ik dit jaar zelf voor glutenvrij gebak wilde zorgen omdat er dit jaar ook iemand kwam die niet alleen glutenvrij maar ook lactosevrij moet eten en ze had liever dat ik dat dan regelde. We hadden nog, wat een luxe, een glutenvrij chocoladetaartje staan dat mijn fysiotherapeute voor T. had meegenomen uit Engeland. Dat staat daar dan gewoon bij Marks & Spencer, net zoals de fruitcake en de heerlijke koekjes die ze had meegenomen. Maar ja, helaas niet lactosevrij dus daar schoot ik voor gisteren niets mee op. Nu had ik laatst op een ander weblog een recept gezien van een kokostaart met abrikozenmoes erop van bakker Holtkamp. Dat leek me erg lekker en daarom heb ik er een simpele glutenvrije uitvoering van gemaakt.

Voor een kleine springvorm heb ik het volgende gebruikt:

150 gram gemalen kokos
150 gram suiker
3 eieren

abrikozenmoes:
100 gram gedroogde abrikozen
100 gram water
70 gram geleersuiker
50 gram suiker

Week de abrikozen minstens een uur in het water.
Meng de kokos, de suiker en de eieren en schep het mengsel in een licht ingevette springvorm. Ik heb hiervoor Wajang plantenmargarine gebruikt, die is glutenvrij en lactosevrij. Strijk de bovenkant glad af en bak de kokostaart ca. 25 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden Celsius.
Breng de abrikozen met het weekwater, de geleersuiker en de suiker aan de kook en laat 2 minuten doorkoken. Pureer het geheel met een staafmixer.
Als de kokostaart klaar is haal je hem uit de oven en schep er dan meteen het abrikozenmengsel overheen. Strijk het weer glad af met de bolle kant van een natgemaakte lepel en laat alles vervolgens afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten