woensdag 22 juli 2009

Curry van rundvlees

Gisteren had de kapper een heel verhaal over het rundvlees dat ze afgelopen zondag had gemaakt. Zij had runderlapjes gemaakt bij de aardappels en groente maar daar had ik eigenlijk helemaal niet zo'n zin in. Maar rundvlees was wel weer lang geleden (als je de rundersaucijzen en het rundergehakt niet meetelt dat we regelmatig eten) en daarom besloot ik om rundercurry te maken. Het ruikt nu heerlijk in huis, ik heb er nu al zin in maar ik moet nog een paar uur wachten. Om erbij te eten heb ik een mooie bloemkool gekocht. Die ga ik straks stomen en dan serveer ik er verder gewone gekookte witte rijst bij.
De volgende hoeveelheden zijn voor 4 personen:

500 gram magere riblappen, in blokjes gesneden
peper uit de molen
2 uien
4 tomaten, in kleine stukjes gesneden
1 theelepel kaneel
1 theelepel komijnpoeder
1 theelepel fenegriekpoeder
1 theelepel kurkuma
1 theelepel kardemompoeder
1 eetlepel garam masala
fijngesneden Spaanse pepers naar smaak, je kunt ook chilipoeder of sambal gebruiken
een paar cm gemberwortel, fijngehakt
(veel) knoflook, uit de knijper
witte rijstazijn

Doe een klein beetje olie in de pan en fruit de gesnipperde uien totdat ze goudbruin zijn. Voeg de kaneel, komijn, fenegriek, kurkuma, kardemom en garam masala toe en bak dit even mee. Ik heb geprobeerd bij de ingredienten te zetten hoeveel ik gebruik maar eigenlijk doe ik dat altijd uit de losse pols. Het is een kwestie van proberen en proeven. Voeg nu de tomaten, Spaanse peper, knoflook en gember toe. Net zolang bakken totdat de tomaten helemaal zacht zijn geworden en het vocht uit de tomaten wat ingedampt is. Je ziet dan links en rechts wat olie. Voeg dan het vlees toe en roer het goed door. Laat dit onder voortdurend doorroeren weer een paar minuten bakken. Doe er dan een klein scheutje rijstazijn bij en een kopje heet water. Laat het vlees dan met het deksel op de pan een paar uur stoven. Wel af en toe een beetje doorroeren. Je kunt dit gerecht ook met kip klaarmaken, dan gebruik ik helemaal geen water erbij.
Mijn zus en haar dochter kwamen onverwacht langs om het nieuwe kitten dat ze gisteren in het asiel hebben uitgezocht te showen. Heel erg lief en het beestje moest dus ook uitvoerig bewonderd worden maar toen had ik geen tijd meer om uitgebreid foto's te gaan maken voor het eten. Onderstaand dan maar een foto van het restje. Dat eet ik lekker morgen tussen de middag op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten