zaterdag 1 augustus 2009

Pizza met tonijn





Vorige week heb ik een nieuwe mixer gekocht. Ik wilde al heel lang een Kitchen Aid en nu is het er dan ook echt van gekomen. En dus ben ik de hele week al aan het bakken en pureren want ik heb ook meteen een nieuwe blender gekocht. Mijn Jongste ook weer blij want zij had nog geen blender en nu heeft ze mijn oude. Zo voel ik me ook meteen minder schuldig dat ik een nieuwe heb gekocht terwijl de oude nog niet kapot was. Maar goed, vanmiddag ben ik aan het proberen of ik fatsoenlijke (lees niet droge) glutenvrije krentenbollen gebakken krijg. Ze staan nu te rijzen, ik ben heel benieuwd. In de tussentijd kan ik mooi wat dingen opschrijven die we in de afgelopen tijd gegeten hebben.
Eergisteren hebben we zelfgebakken pizza met tonijn gegeten. (Ik moest de mixer toch uitproberen nietwaar?) Het was erg lekker en eigenlijk zo klaar. Voor een pizza voor 2 personen heb je het volgende nodig:

deeg:
200 gram glutenvrij meel (ik had Consenza witte bakmix)
2 theelepels Fiberhusk
4 gram gedroogde gist
1 schepje suiker
ca. 175 ml warm water (niet heet)
zout (ik heb dat niet gebruikt omdat dat al in de Consenza witte bakmix zit)
een scheut olijfolie

vulling:
1 blikje tonijn, uitgelekt
1 flinke ui, in halve ringen gesneden
1 rode paprika, in reepjes gesneden
versgeperste knoflook naar smaak
1 flinke eetlepel kappertjes, even afgespoeld met water
een handvol olijven, ontpit en doormidden gesneden
1 blikje tomatenstukjes
verse basilicum, grof gesneden
peper
mozzarella
Parmezaanse kaas



Roer de droge ingrediênten door elkaar (behalve het zout), voeg dan de olie toe en zet de mixer aan. Voeg geleidelijk aan het water toe. Na een paar minuten mixen voeg je het zout toe. Het wordt geen dik beslag maar ook niet heel dun. Het moet ongeveer zo dik worden als stijfgeklopte slagroom, hopelijk is dat een beetje duidelijk op de foto. Leg op een grote plank ofzo een stuk bakpapier dat net zo groot is als je bakplaat. Smeer daar met een spatel het deeg op in de vorm van een grote rechthoek. Zorg dat het deeg gelijkmatig verdeeld is. Laat het even rijzen terwijl je ondertussen de oven voorverwarmt op 200 graden. Doe dit met de lege bakplaat IN de oven. Nu gaan we de vulling klaarmaken. We beginnen met de tomatensaus. Normaal gesproken heb ik wel wat in de vriezer maar nu natuurlijk niet. Geen nood, ik heb de inhoud van een blik tomatenstukjes in een steelpan gedaan en die op hoog vuur even iets laten inkoken. Wel goed roeren. Doe er op het laatst wat peper uit de molen bij en de basilicum. Even iets laten afkoelen (je kan dit ook uitstekend vantevoren doen) en dan over het deeg smeren waarbij je rondom een rand van ca. 1 cm vrijlaat. Ik vind het zelf prettig om even de ui en de paprika te fruiten zodat het later op de pizza iets gaarder is maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Verdeel de rest van de ingredienten over de tomatensaus, als laatste de kaas. Pak nu de hete bakplaat uit de oven. Schuif voorzichtig de belegde pizza met bakpapier en al op de bakplaat en zet die meteen weer terug in de oven. Omdat de plaat heet is wordt de bodem lekker krokant. Na een kwartiertje is de pizza klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten