donderdag 31 december 2009

Glutenvrije oliebollen





Op oudjaar bak ik altijd oliebollen. Vroeger bakten mijn oma en ik bij mijn moeder thuis altijd appelbeignets en dat heb ik jaren volgehouden. Maar mijn smaak is in de loop van de jaren veranderd, appelbeignets vind ik veel te zoet en daarom bak ik de laatste jaren alleen nog maar oliebollen. Die oliebollen moeten natuurlijk wel glutenvrij zijn en ik heb al diverse recepten geprobeerd waar ik telkens toch niet echt tevreden over was. Tot vorig jaar toen ik op het coeliakieforum het recept van Vlearmoes heb geprobeerd. Dat waren de beste glutenvrije bollen die ik ooit geproefd heb. Dus dit jaar heb ik ze weer gebakken en ook dit keer zijn ze weer prima gelukt. Omdat ik het recept graag hier neer wil zetten heb ik aan Vlearmoes gevraagd of dat mocht en, aardig als hij is, kreeg ik meteen toestemming van hem. Bedankt Vlearmoes!
Het originele recept is voor een kilo glutenvrij meel maar dat worden veel te veel oliebollen voor ons dus ben ik uitgegaan van een kwart van de hoeveelheden.

Glutenvrije oliebollen volgens recept van Vlearmoes (8-10 flinke bollen)

250 gram Schär Mehl
1 ei
1 zakje gist (7 gram)
ruim een halve eetlepel fiberhusk
200 ml melk en 100 ml lauwwarm water
zout of broodaroma naar smaak
125 ml water met bubbels
100 gram rozijnen/krenten/sukade (naar wens)

De melk lauw maken en de helft in een mengkom doen. Voeg nu het meel en de gist toe. Daarna de rest van de melk erbij doen en goed doormixen. Tijdens het mixen het ei toevoegen. De fiberhusk en het zout door het bubbelwater roeren en even laten weken. Doe de krenten/rozijnen/sukade bij het deeg en roer het erdoor. Voeg als laatste het fiberhusk/watermengsel toe. Nogmaals goed mixen daarna goed afdekken en 1 1/2 uur laten rijzen op een warme plaats. De olie verwarmen tot 180 graden en telkens een paar oliebollen tegelijk bakken tot ze gaar en mooi bruin zijn. Dit duurt, afhankelijk van de grootte, zo'n 5 tot 8 minuten. Even laten uitlekken op keukenpapier en bestrooien met poedersuiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten