vrijdag 26 februari 2010

Gehaktballetjes met ananas





Meestal heb ik er geen moeite mee om te verzinnen wat we 's avonds gaan eten maar vandaag had ik echt geen inspiratie. Ik heb wat door mijn kookboeken gebladerd maar daar had ik eigenlijk geen tijd voor en daarnaast sprak het me allemaal niet aan. En toen het tijd was voor de boodschappen wist ik het nog niet. Bij de biologische slager heb ik diverse dingen gekocht en thuis tijdens het etiketten schrijven voor de vriezer heb ik besloten dat ik vandaag gehaktballetjes in een zoetzure saus ging maken. Dus het rundergehakt heb ik achtergehouden en de rest van het vlees ging de vriezer in. Daarna zijn we de rest van de weekboodschappen gaan doen. Nog een keer door de regen maar ik mopper niet want ik vind regen nog altijd veel fijner dan die ellendige sneeuw die we de laatste tijd naar mijn mening veel te veel gehad hebben. Goed, terug naar de gehaktballetjes. Een maand geleden heb ik gehaktballetjes met perziken gemaakt, dit is een variatie daarop. Het recept is dit keer voor 2 personen want T. en ik aten samen.

250 gram rundergehakt (maar half om half kan natuurlijk ook)
kaneel, kruidnagel, djinten en peper naar smaak
1 ei
rijstebloem (ik heb vandaag die van Nutrix gebruikt)
1 gele paprika
4 bosuitjes
1 kleine ui
2 teentjes knoflook
2 tomaten
1/2 theelepel tuinkruidenbouillonpoeder (ik heb Knorr gebruikt)
cayennepeper naar smaak
wat hot tomatenketchup
4 schijven ananas

Doe het gehakt in een kom en doe er kaneel, kruidnagel, djinten en peper bij. Doe er een ei bij en meng het goed. Schep er nu wat rijstebloem over en meng dat er telkens door tot het gehakt niet meer kletsnat is maar ook niet heel droog, het moet nog smeuig zijn. Draai er kleine balletjes van, ongeveer zo groot als een walnoot. Doe een klein beetje rijstebloem in een diep bord en rol de balletjes hierdoor totdat ze rondom met de rijstebloem bedekt zijn. Pel de ui en snijd hem in de lengte doormidden. Snijd de twee helften in de lengte in plakjes. Snijd de paprika en bosuitjes in niet te kleine stukken en de tomaten in vieren. Pel de knoflook. Verhit wat boter of olie in een hapjespan en bak de gehaktballetjes rondom bruin. Haal ze er dan uit of schuif ze even aan de kant en voeg dan de stukken paprika, de plakjes ui en de uitgeperste knoflook toe. Laat even meebakken en doe dan de bosuitjes en de stukken tomaat in de pan. Strooi er het bouillonpoeder over en cayennepeper naar smaak. Doe dan een scheutje water en een klein beetje hot tomatenketchup (niet te veel, de saus mag niet rood zien) in de pan en laat het geheel een paar minuten zachtjes pruttelen totdat de gehaktballetjes gaar zijn. Door de rijstebloem dat om de gehaktballetjes zit wordt de saus vanzelf wat gebonden. Doe er nu de in stukken gesneden ananas bij. Proef de saus en maak eventueel op smaak af. In plaats van water zou je ook het ananassap kunnen gebruiken maar dat vind ik teveel van het goede, ik ben niet zo'n zoetekauw. Kwestie van smaak, gewoon proeven.
Wij hebben er mihoen bij gegeten maar dit kan ook met gekookte rijst natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten