dinsdag 8 juni 2010

Glutenvrije lekkerbekjes en maaltijdsalade zonder sla




Gisteren heb ik een vleesloos dagje ingelast. Dat moet op zijn tijd best kunnen vind ik, al is T. het daar niet echt mee eens. Hij is een echte vleeseter. Je zult hem niet horen klagen als ik vis op tafel zet maar als ik het nooit meer zou klaarmaken dan zal hij er ook niet om vragen. Maar goed, gisteren moest hij er dus weer aan geloven. Ik heb een heerlijke maaltijdsalade gemaakt, ook al niet favoriet bij hem, met daarbij zelfgebakken glutenvrije lekkerbekjes. En dat laatste maakte dus weer heel veel goed. Voor 2 personen heb je het volgende nodig:

Lekkerbekjes:
300 gram vis (ik had gisteren claressefilet van Super de Boer. Dat is gewoon meerval, een stevige vis die niet snel uit elkaar valt. Officieel maak je lekkerbekjes met wijting maar elke stevige vis voldoet.)
een paar eetlepels glutenvrij zelfrijzend bakmeel (ik gebruikte dat van Orgran)
wat melk
een snufje zout

Doe het zelfrijzend bakmeel in een schaal/kom en voeg het zout toe. Doe er dan telkens een klein scheutje melk bij totdat de dikte van pannenkoekenbeslag is bereikt. Ik had het gisteren iets dikker en dan zie je dat de korst op sommige plaatsen niet helemaal dekt. De vis snijd ik altijd in handzame stukken. Niet al te groot dat is alleen maar lastig. Verhit ruim olie in een antiaanbakpan. Pak een stuk vis, dompel het in het beslag en zorg dat de vis rondom goed bedekt is. Laat dan het stuk vis voorzichtig in de pan met olie glijden. Doe dit ook met de andere stukken vis. Keer ze na een paar minuten bakken om en laat de andere kant ook mooi bruin worden. Haal de stukken bv. met een schuimspaan uit de olie en laat ze op wat keukenpapier uitdruipen. Serveer meteen.

Maaltijdsalade zonder sla:
200 gram sperzieboontjes, in stukjes gesneden
200 gram tuinboontjes (Ik had diepvries helaas maar die dop ik dan na het koken zodat er alleen het mooie groene 'binnenboontje' overblijft. Bij jonge verse tuinbonen hoeft dat niet.)
2 gegrilde paprika's (uit een pot)
halve rode ui, in kwartringen gesneden
restje beetgaar gekookte peulen, in stukjes gesneden
restje beetgaar gekookte asperges, in stukjes gesneden
1/2 komkommer, in kleine blokjes
1/2 preitje, in de lengte gehalveerd en ragdun gesneden
dressing:
olijfolie
2 teentjes knoflook uit de knijper
kruiden naar smaak, ik had verse bieslook en peterselie
gemalen peper

Kook de sperzieboontjes en de tuinboontjes beetgaar. Ik vind het het lekkerst als de groenten nog wat knapperig zijn. Snijd de gegrilde paprika's in reepjes. Doe alles behalve de ingrediƫnten voor de dressing, in een slabak en hussel het luchtig door elkaar. Verwarm in een steelpan flink wat olijfolie en laat de knoflook er even in meewarmen. Doe er nu de fijngehakte kruiden bij en maal er peper naar smaak over. Giet de warme dressing over het groentenmengsel, roer het voorzichtig door, en laat intrekken. Je kunt de salade zowel lauwwarm als koud eten. Je hoeft er niet per se iets van vis of vlees bij te serveren maar in dat geval zou ik nog blokjes kaas over de salade strooien.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten