maandag 7 juni 2010

Kip, asperges en peultjes uit de wok





Vrijdag zijn we teruggekomen van een weekje Limburg. Lekker weer gehad maar het was te kort om helemaal uitgerust te raken. Ik kijk dan ook al uit naar onze vakantie in augustus. Dan gaan we twee weken weg. Hopelijk is het dan ook zo'n mooi weer als vorige week. Zaterdag hebben we  de bbq aangestoken. Gewoon een simpele uitvoering dit keer, kippendrumsticks met teentjes knoflook erin gestoken en wat spiezen die ik geregen had met paprika's in alle kleuren, ui, tomaat, een stukje spek en een stukje varkensvlees. Voor T. en mijn zoon had ik frites gebakken en voor mezelf wat komkommersalade gemaakt. Prima gegeten!
Gisteren had ik het druk met de vakantiewas en uitpakken en toen heb ik 's avonds snel wat gewokt. Ik doe altijd maar wat, meestal pakt het goed uit. Zo ook gisteren. In het aspergeseizoen kun je niet genoeg asperges eten vind ik en daarom had ik een pond asperges gekocht. Die heb ik eerst geschild en toen in stukken gesneden en beetgaar gekookt. Ik heb er een gedeelte vanaf gehouden voor de maaltijdsalade van vandaag en de rest gewokt. Hetzelfde heb ik gedaan met de peulen. Ik had 150 gram even beetgaar gekookt en daar ongeveer 1/3 van achtergehouden. Het sausje maak ik ook altijd zelf al had ik dit keer wel gebruik gemaakt van hoisinsaus van Flying Goose. Dat is de enige hoisinsaus die ik kan vinden in Nederland die glutenvrij is. Volgens het etiket wordt er maiszetmeel gebruikt. De importeur is Heuschen & Schrouff. We aten samen dus voor twee personen heb ik het volgende gebruikt:

200 gram kipfilet
1 ui
1 rode paprika
150 gram taugé
350-400 gram asperges (geschild, in stukken gesneden en beetgaar gekookt)
100 gram peulen (beetgaar gekookt)
sausje:
3 eetlepels rijstazijn
1 eetlepel tomatenketchup
2 eetlepels hoisinsaus
3 teentjes knoflook
1 eetlepel tamari of gv sojasaus
1 eetlepel gembersiroop
sambal oelek naar smaak of een Spaanse peper in dunne ringetjes

Pel de ui en snijd hem doormidden. Snijd dan in de lengte in dikke repen. Maak de paprika schoon en snijd deze ook in repen. Snijd de kipfilet in blokjes. Roer al de ingrediënten voor het sausje door elkaar. Verwarm de wok totdat hij gloeiend heet is en doe dan twee eetlepels olie in de pan. Doe de ui en de paprika in de pan en roerbak gedurende 1 minuut. Doe dan de blokjes kipfilet erbij en laat deze een paar minuten bakken terwijl je telkens alles omschept. Voeg nu de taugé, asperges en peultjes toe en giet het sausje er overheen. Laat alles goed heet worden. Serveer met gekookte rijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten