maandag 30 april 2012

Asperges met ham en ei



Het is weer aspergetijd! Ze zijn al een paar weken verkrijgbaar maar tot nu toe vond ik ze nog wat te duur maar afgelopen week was het zover. Ik ben naar de boer hier vlakbij gereden en heb heerlijk asperges gekocht. Die zijn zo vers dat ik ze alleen maar hoef te schillen en het onderste stuk er gewoon aan kan laten zitten. Gestoken op de dag dat wij ze eten, verser kan gewoon niet. De schillen gebruik ik als ik aspergesoep maak van aspergestukken die de boer ook verkoopt. Die zijn een stuk goedkoper dan de asperges die ik koop om zo te eten en voor de soep zijn die stukken prima.
Als we de eerste keer in het nieuwe seizoen weer asperges eten dan maak ik ze altijd klaar met ham en ei. Gewoon klassiek, met peterselieaardappeltjes en botersaus. Dat heb ik deze keer dus ook gedaan. Lekkere ham gekocht en eitjes gepocheerd. Een ei was denk ik iets te oud want dat liet zich niet mooi pocheren. Vandaar dus maar 3 eitjes op de foto.
Goed, de asperges. Een pond per mond zei mijn moeder altijd en daar hou ik mij nog steeds aan. Als we asperges eten dan doen we het goed. En dat betekent ook de beste AA kwaliteit. Mooie dikke asperges, ik hou niet van die dunne.

Je begint met ze te schillen, goed te schillen, want er is niets zo  vervelend als tijdens het eten een stuk asperge tegenkomen dat niet goed geschild is. Er zijn vast wel filmpjes op internet te vinden waar je kunt zien hoe je dat schillen het beste doet. Ik schil ze zelf overlappend zodat ik zeker weet dat er geen schil achterblijft.
Vervolgens zet je de asperges op met warm water. Doe er een klein schepje suiker bij en een klontje boter. Als het water kookt laat je de asperges 5 minuten koken en vervolgens draai je het vuur uit. Laat de asperges in het hete water zo’n 10 tot 15 minuten nagaren. Dat is een beetje afhankelijk van de kwaliteit die je hebt en hoe gaar je ze wilt hebben.  Schep ze dan voorzichtig uit het water en leg ze op een schaal. Doe er naar smaak nootmuskaat en gehakte peterselie over en leg er de ham en de gekookte of gepocheerde eieren bij.
Serveer met botersaus en peterselieaardappeltjes.







1 opmerking:

  1. Wat lekker het witte goud, en jij hebt het al weer gegeten, het water loopt me in de mond.Toch maar een keer kijken of hier de boer zijn verkooppunt ook al open heeft.;-)

    BeantwoordenVerwijderen