donderdag 12 april 2012

Italiaanse snijbonen



Laatst werd ik op de verjaardag van een schoonzus gewezen op het bestaan van 24kitchen. Dat is een TV zender waar 24 uur per dag kookprogramma's uitgezonden worden. Ik had er nog nooit van gehoord maar de man die ik sprak op dat feestje was er zo enthousiast over dat ik de dag erna ook maar eens de televisie heb aangezet en heb gekeken of wij dat ook konden ontvangen. Nou, dat kunnen we dus en ik heb zomaar een paar willekeurige afleveringen van willekeurige series zitten kijken. Inderdaad leuk om te zien maar zoals jullie wellicht weten kijk ik eigenlijk nooit TV en ook nu kon ik het niet opbrengen om heel lang te gaan zitten kijken. Gelukkig is er ook een website van 24kitchen en daar ben ik maar eens gaan neuzen naar lekkere recepten. Wat me erg lekker leek om eens te maken was Spezzato di pollo con patate van Giovanni Caminita uit de serie Grenzeloos koken. De romanesco in beignetbeslag trok me niet echt dus ik heb er dan zelf maar een ander groentegerecht bij verzonnen. De kip met piepers was heel erg lekker en ik ga het zeker vaker maken. Het kiprecept heb ik bijna exact gevolgd, ik heb alleen de hoeveelheden aangepast en geen zout gebruikt, dus dat zet ik hier niet neer. Maar ik zal wel het groentegerecht dat ik heb gemaakt beschrijven want dat was ook verrukkelijk.
Voor 2 personen heb ik het volgende gebruikt:

400 gram snijbonen
3 bosuitjes
1 tomaat
peper
een paar blaadjes basilicum
een paar takjes peterselie
1 dl bouillon (ik heb altijd zelfgemaakte bouillon in de vriezer maar je kunt natuurlijk ook een beetje bouillon maken van een stukje bouillontablet of bouillonpoeder)
olijfolie

Maak de bosuitjes schoon en snijd de onderkanten in ringetjes. Hou de rest van de bosuien (het holle groene gedeelte) even apart. Maak de snijbonen schoon en snijd ze klein. Snijd de tomaat in kleine blokjes.
Doe wat olijfolie in een pan en fruit daarin de ringetjes bosui. Voeg de gesneden snijbonen toe en bak ze al roerend even mee. Giet nu de bouillon bij de bonen en voeg peper naar smaak toe. Laat de snijbonen op een zacht vuurtje gaar worden. Snijd de rest van de bosuitjes ook in ringen. Voeg deze vlak voor het opdienen aan de snijbonen toe samen met de tomatenblokjes, de gehakte peterselie en de in stukjes gescheurde basilicumblaadjes.







3 opmerkingen:

  1. Weer een lekker recept Marloes, zal eens kijken of wij die zender ook hebben. Top kok ben je ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt het kiprecept ook op de site van 24kitchen vinden Gerda.
    http://www.24kitchen.nl/recepten/spezzato-di-pollo-con-patate-cavolfiore-pastella
    Spezzato di pollo con patate betekent gewoon Stukken kip met aardappels maar dat klinkt lang niet zo lekker vind je ook niet? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal er eens een kijkje nemen, klinkt i.d.d. niet zo lekker als hoe jij het beschrijft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen