woensdag 31 juli 2013

Zomerse minestrone





Ik heb al eerder een recept voor minestrone op mijn web-log gezet maar dat is een recept voor een winterse uitvoering. In de zomer gebruik ik wat andere soorten groente zodat de soep iets lichter wordt. Wij eten de soep meestal als het koud is buiten maar ik heb er nu al dagen zin in dus vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een pan vol gemaakt.
Het is zo gedaan, het schoonmaken van de groente en het snijden is het meeste werk maar ik vind dat altijd wel ontspannend om te doen. En het resultaat is altijd heerlijk.
Voor de versie van vandaag heb ik het volgende gebruikt:

olijfolie
1 gesnipperde ui
2 stelen bleekselderij in kleine stukjes gesneden
2 in dunne plakjes gesneden wortels
2 niet zo'n grote aardappels in blokjes
1 in blokjes gesneden courgette
een paar handjes (diepvries)doperwten
een flinke handvol sperziebonen, in stukjes gebroken
1 pot of blik reuze witte bonen (niet zo zomers misschien maar T. wilde die er per se in...)
100 gram spinazie (diepvriesdeelblokjes zijn erg gemakkelijk)
2 uitgeperste teentjes knoflook
100 gram Speck in kleine stukjes
100 gram gv macaroni (vandaag gebruikte ik elleboogjes van Sam Mills)
3 in parten gesneden tomaten
2 gv groentebouillontabletten (ik gebruik meestal die van Knorr)
peper, salie en basilicum
vers geraspte kaas


Fruit de ui, bleekselderij, wortel, courgette, Speck en de aardappels in wat olijfolie.
Voeg 2 liter water toe met de doperwten, de sperziebonen, spinazie en de bouillontabletten. Voeg peper naar smaak toe.
Breng dit alles aan de kook en laat het 20 minuten zachtjes doorkoken. Meng de knoflook, de basilicum en de salie. Voeg dit mengsel aan de soep toe met de macaroni en de tomaten. Nu moet de soep nog ongeveer 10 minuten zachtjes pruttelen. Op het laatst heb ik de reuze witte bonen er nog aan toegevoegd. Die hoefden alleen maar warm te worden omdat ze uit een pot kwamen. De kaas strooi je op het bord (of kom) over de soep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten