vrijdag 26 juli 2013

Product: Glutenvrije couscous van Peak´s Free From


Een paar weken geleden ben ik in de Jumbo Food Market in Breda geweest en daar ontdekte ik een nieuw glutenvrij merk: Peak´s Free From. (Klik hier om naar de site te gaan.) Een paar schappen vol met producten zoals we die al van andere merken kennen. Crackers, diverse bakmixen, kortom niet echt iets waar ik heel enthousiast over werd. Totdat ik een pak glutenvrije couscous ontdekte... dat vond ik wel leuk en ik heb meteen een pak gekocht.
Couscous, dat had T. wel heel lang niet gegeten. Ik heb wel eens couscousrecepten gemaakt met quinoa als vervanger maar eigenlijk leek het er niet op.
Deze glutenvrije couscous is gemaakt van mais. Ik heb bij het klaarmaken precies de aanwijzingen op de verpakking gevolgd: De eerste keer dat ik het klaarmaakte had ik op een gegeven moment het idee dat het nooit couscous zou gaan worden. Je moet 250 ml water met 1 eetlepel olijfolie aan de kook brengen en zodra het kookt strooi je er 250 gram van deze couscous al roerend in het water. Er vormt zich dan ogenblikkelijk één grote klont waarvan je het idee hebt dat het nooit meer goed zal komen. Stug door blijven roeren is het devies. Na 2 minuten moet er een klontje boter bij en vervolgens moet je de couscous gedurende 3 minuten op lage temperatuur los roeren. De eerste keer deed ik dat los roeren in de pan met een vork en het lukte wel maar niet echt goed. De pan was te smal om lekker te kunnen roeren.
Vandaag heb ik het nog een keer gemaakt en toen heb ik nadat ik de boter had toegevoegd de couscous in een wijde schaal gedaan en met een vork verder losgemaakt. Dat ging een stuk beter en de couscous was nog warm genoeg.
De smaak is iets anders dan gewone couscous natuurlijk. Je proeft dat deze couscous niet van tarwegries gemaakt wordt maar van maisgries. Maar het is wel lekker en de structuur is ook goed.
Goedkoop is het niet, maar dat zien we wel vaker bij glutenvrije producten. Ik heb € 2,69 voor een pak van 450 gram betaald. Op het pak staat dat voor 3-4 personen 250 gram nodig is. De vorige keer aten we met 3 personen en ik had dus 250 gram gekookt maar dat vond ik erg aan de krappe kant. Dit keer had ik voor T. en mij samen 200 gram gekookt en dat was beter. Ik houd dus in het vervolg gewoon 100 gram per persoon aan want we gaan het zeker vaker gebruiken. Er staat al een pak klaar in de kast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten