donderdag 13 maart 2014

Kabeljauw uit de oven met topping op Italiaanse wijze



Mijn vriezer puilt weer eens uit. Wat zeg ik, allebei mijn vriezers puilen uit. Regelmatig sla ik mijn slag bij de Sligro en koop daar vlees en vis in grote hoeveelheden die ik dan thuis in porties verdeel en invries. Heerlijk, maar het moet natuurlijk wel opgemaakt worden. Daar moest dus mee begonnen worden vond ik en daarom had ik gisteren al een paar mooie stukken kabeljauw uit de vriezer gehaald om te ontdooien in de koelkast.
Verder had ik nog wat tomaten en een paprika liggen die op moesten omdat ik morgen naar het ziekenhuis moet en T. dan even voor zichzelf en onze zoon moet koken. Dat worden vast snelle mannenhappen zoals zij dat noemen. Steaks, aardappelkroketjes en dan draaien ze heel stoer een potje witte bonen met snijbonen of zoiets open. Ze doen maar, ik vind het best.
Ik heb in ieder geval lekker staan koken vanmiddag. Het was zo klaar en dat kwam me erg goed uit vandaag.
Voor ons drieƫn heb ik het volgende gebruikt:

bijna 600 gram kabeljauw
1 flinke ui
1 gele paprika
2 teentjes knoflook
olijfolie
2 tomaten
1 klein blikje tomatenpuree (niet super geconcentreerd of zo, gewoon een elcheapo blikje)
oregano
basilicum
peterselie
peper
2-3 eetlepels fijn geraspte Parmezaanse kaas

Verwarm de oven voor op 200° C.
Pel de ui en snijd in halve ringen. Snijd de paprika in de lengte doormidden, verwijder de zaadlijsten en snijd er vervolgens reepjes van. Hak de knoflook fijn. Halveer de tomaten, verwijder de steelaanzet en snijd er plakken van. Snijd de kabeljauw in stukken van een paar centimeter.
Fruit ui en paprika in wat olijfolie totdat ze iets zacht worden. Schep de ui en de paprika vervolgens in een ovenschaal. Bak in dezelfde pan op laag vuur de knoflook en de tomaten. Voeg de tomatenpuree en de kruiden toe en maal er wat peper over. Doe er een kopje water (of witte wijn!) bij en roer het even goed door.
Leg de stukken kabeljauw op de ui en de paprika en schep er vervolgens het tomatenmengsel over.
Bestrooi met de Parmezaanse kaas. Ik heb daar bewust niet veel van gebruikt, het moet zeker niet gaan overheersen.
Zet de schaal in de oven en laat de kabeljauw in 15 tot 20 minuten, dat is een beetje afhankelijk van de dikte van je kabeljauw, gaar worden.
We hebben er spaghetti en sperziebonen bij gegeten. Ik had nog een kletsje pesto staan, dat heb ik door de spaghetti geroerd. Het smaakte uitstekend.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten