zaterdag 29 maart 2014

Foodblogswap: Makreelremoulade



Deze maand had ik me ook weer aangemeld voor de Foodblogswap en dit keer mocht ik iets koken van de foodblog van Sophie; Eten maken.
Zoals gewoonlijk had ik weer veel moeite met kiezen, er staan zoveel lekkere recepten op deze site. Maar uiteindelijk had ik het gevonden. Ik ging Alfajores maken, koekjes van paarse aardappel. Dus ging ik vol goede moed naar de toko om die aardappels te kopen. En naar de volgende toko en naar weer een andere toko, naar de natuurwinkel, nergens kon ik die dingen krijgen! Volop zoete aardappels te koop, oranje, gelige maar paarse? Nergens dus.
Inmiddels was de maand al bijna om, ik had ook nog een operatie tussendoor gehad, en dus moest ik een alternatief kiezen. Want ik had natuurlijk wel die oranje aardappels kunnen gebruiken maar het ging mij nu net om die paarse variant. Ik ga dat recept zeker nog eens proberen.
Dus weer snuffelen op de site en ineens zag ik het recept van makreelremoulade staan. Geen saus zoals je wellicht zou denken als je remoulade hoort maar een soort smeersel.
Dat trok me dus fluks naar de winkel, spullen gekocht en aan de slag gegaan.
Ik heb het recept van Eten maken helemaal gevolgd, ik heb alleen geen boter gebruikt maar een schep dikke yoghurt. Dit in verband met mijn cholesterolgehalte waar ik toch wel heel erg goed op moet letten anders stijgt ie weer tot recordhoogten..
Op de foto oogt mijn makreelremoulade iets geler, ik zal best een andere soort mosterd hebben gebruikt dan Sophie en er gaat vrij veel mosterd in.
Het resultaat is erg lekker vind ik, zeker voor herhaling vatbaar. Lekker fris, het smaakte verrukkelijk zo op de boterham.

Ik heb het als volgt gemaakt:


sap van een grote halve citroen
250 gram schoongemaakte selderijknol, fijn geraspt
200 gram makreelvlees in kleine stukjes
2 theelepels kappertjes
1 flink eetlepel grove mosterd
1 flinke eetlepel fijne mosterd
6 augurken in kleine stukjes gedaan
1 flinke eetlepel dikke yoghurt
wat zwarte peper


Pers de halve citroen uit en schenk het sap in een mengkom. Rasp dan de selderijknol en meng de selderij onmiddellijk door de citroen om verkleuren te voorkomen.
Voeg de rest van de ingrdiƫnten toe en meng het geheel en duw het vast aan.
Dek af met een stukje huishoudfolie en laat het in de koelkast lekker een nachtje intrekken.



3 opmerkingen:

  1. Wat lekker Marloes! Ik heb het recept van Nigel Slater helemaal gevolgd, met uitzondering van de radijsjes dan, maar eigenlijk vond ik het een beetje dubbelop: makreel is al zo vet van zichzelf. En dan nog roomboter eroverheen.. leuk idee dus om de boter te vervangen. Ik ga dat zeker een keer proberen. De remoulade is misschien iets minder lang houdbaar zonder afdeklaag van boter, maar ja, normaal zet ik slaatjes ook niet een hele week in de koeling. Bedankt voor de suggestie en de leuke blog!
    PS Zoals je kan lezen bij de alfajores was het bij mij idd omgekeerd. Ik had een keipaarse zoete aardappel en ik zocht er een recept bij... zul je altijd zien. Mocht je die paarse zoete aardappel toch nog vinden, er is een hele wereld aan andere recepten voor zoete aardappel of pompoen in koekjes, cakes en dergelijke. Dus koop er meteen twee! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu weet ik het: zit er kurkuma in jouw mosterd?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.be/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.

    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen