donderdag 27 november 2014

Cocktailsaus



De feestdagen naderen en dat was van oudsher de tijd dat er bij ons thuis krabcocktails gegeten werden. Heerlijk vond ik dat altijd. Mijn moeder maakte die dan en ik mocht haar altijd helpen. De krab kwam uit een blikje ("let op kind dat je geen crabmeat neemt want dat is geen echte krab") maar de saus maakte mijn moeder altijd zelf.
De cocktailsaus van mijn moeder. heerlijk. Romig en vol van smaak. Met nét dat beetje extra door een vingerhoedje sterke drank. Dat doe ik er zelf tegenwoordig niet meer in en ook als je de saus voor kinderen maakt is dat beter natuurlijk maar daar werd in mijn jeugd nog niet over nagedacht.
Inmiddels maak ik de cocktails al jaren zelf. En ik maak ze meestal met garnalen, of met surimi (sorry mam, het is mijn portemonnee die dit doet) en een enkele keer met krab. Voor de vishaters gebruik ik kipfilet die ik precies gaar gekookt heb in wat bouillon.
Maar ik gebruik de saus ook wel bij de vlees- of bouillonfondue.

Goed, het recept:

1 1/2 dl mayonaise
tomatenketchup
1/2 dl slagroom
evt. scheutje whisky, cognac of sherry
1-2 theelepels citroensap
1-2 theelepels gv worcestershiresauce (ik gebruik Bull-Dog, bij toko te koop)
peper naar smaak
evt. schijfjes citroen voor garnering

Klop de slagroom half stijf.
In een kom de mayonaise en de ketchup samen roeren totdat het geheel een mooie donkerrose kleur heeft. Dan de slagroom erbij doen en eventueel de drank en de rest. Voorzichtig doorroeren, klaar ! Ik proef natuurlijk altijd wel nog even of het goed op smaak is, anders nog op smaak afmaken met peper, citroensap of worcestershiresauce.

Vul de, van te voren gekoelde, glazen met krab of wat je maar gekozen hebt. Schep de saus er voorzichtig overheen. Steek een schijfje citroen op de rand van het glas ter garnering.





1 opmerking: