woensdag 5 november 2014

Varkensvlees met boontjes op Oosterse wijze



Vandaag eten we varkensvlees met boontjes. En dan niet met aardappels erbij maar samen in één pan en met rijst. Het is een gerecht dat wij al tientallen jaren bereiden maar ik weet werkelijk niet meer hoe we aan het recept gekomen zijn. Mijn moeder? Uit een boek? Zelf verzonnen? Geen flauw idee.
In de loop van de jaren is er wel wat aan het recept versleuteld, zo gaat dat met recepten, maar inmiddels maak ik het al een tijdje op de manier zoals hieronder beschreven.
Ik gebruik meestal varkenslappen maar natuurlijk kan je ook kip gebruiken als je geen varkensvlees eet. ik zou dan wel voor kippendijvlees gaan of stukken kip met bot en geen kipfilet. Kipfilet vind ik snel droog worden en dat zou jammer zijn. Als ik kipfilet zou gebruiken zou ik de boontjes vooraf koken zodat het niet zo lang hoeft op te staan.
Heb je geen tijd of zin om sperziebonen schoon te maken gebruik dan bonen uit een pot. Voeg die dan pas vlak voor het serveren toe, anders koken ze kapot.

Goed, voor 4 personen gebruik ik het volgende:

400-500 gram varkenslappen
400-500 gram sperzieboontjes
1 ui
2 teentjes knoflook
1-2 theelepels trassi
1 (flinke) theelepel ketoembar
1 (flinke) theelepel djinten
1-2 theelepels gedroogde basilicum
sambal oelek naar smaak
1-2 eetlepels gv ketjap
1 klein blikje tomatenpuree
1 theelepel goela djawa of bruine suiker
peper naar smaak
evt. maizena

Haal de sperzieboontjes af en breek ze in stukken. Pel en snipper de ui.
Snijd de varkenslapjes in dobbelstenen.
Fruit de ui, knoflook, trassi en sambal in wat olie. Bestrooi het vlees met de ketoembar en de djinten. Zodra de ui zacht is voeg je het vlees toe en laat het een paar minuten meebakken.
Doe nu de boontjes erbij, de ketjap, tomatenpuree, bruine suiker, basilicum en ongeveer 3 dl. heet water.
Laat dit ca. 20-25 minuten pruttelen totdat de bonen en het vlees gaar zijn.
Maak op smaak af met zout ene peper en bind het eventueel met wat aangemaakte maizena.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten