donderdag 2 juli 2015

Glutenvrije pastasalade met gerookte kip




Long time no see! Ik ga niet weer allerlei verhalen vertellen over mijn slechte gezondheid en mijn goede voornemens om vaker te schrijven. Het is zoals het is en dat houdt in dat er periodes zijn dat het gewoon niet wil. En dan verschijnen er dus geen recepten hier.
Maar vandaag heb ik zo´n lekkere pastasalade gemaakt dat ik het recept daarvan gewoon met jullie moest delen. En supersimpel om te maken, dat is momenteel ook nog erg belangrijk.

Voor ons 2-en heb ik het volgende gebruikt:

125 gram gv pasta (ik had fusilli van Sam Mills)
2 volle eetlepels (met een kop erop) Griekse yoghurt
2 dessertlepels pesto
1 eetlepel olijfolie
zwarte peper naar smaak
1 rode ui
5-6 geroosterde paprika´s (uit een pot, vandaag zaten er in mijn pot kleine paprika´s, anders had ik er minder gebruikt)
1 blik artisjokharten
± 200 gram gerookte kipfilet
een paar gedroogde tomaten (uit een potje)
een paar eetlepels olijven
75 gram rucola
± 50 gram pijnboompitten

Je kunt natuurlijk door je salade doen wat je het lekkerst vindt. Hou je niet van artisjokharten dan vervang je die door iets wat je wel lekker vindt. In plaats van pijnboompitten zou je ook wat gehakte amandelen kunnen gebruiken. Je kunt komkommer toevoegen, of gewone tomaten of kerstomaatjes gebruiken in plaats van gedroogde tomaten. Je kunt de salade nog bestrooien met geschaafde parmezaanse kaas of pecorino. Wil je geen vlees erdoor dan gebruik bij voorbeeld licht gebakken champignons of een paar gekookte eieren. Bij recepten staat niets vast, je kunt alles aan je eigen smaak aanpassen.

De bereiding is gemakkelijk. Kook de pasta een minuutje langer dan op de verpakking staat vermeld. Pasta in een pastasalade wordt altijd wat harder en dat vind ik niet zo lekker dus daarom kook ik de pasta iets langer. Terwijl de pasta kookt kun je de dressing maken door de yoghurt, pesto en olie door elkaar te roeren. Maak op smaak af met wat versgemalen peper.
Giet de pasta af, spoel even af met koud water, en roer de dressing door de nog warme pasta.
Snipper de ui. Snijd de geroosterde paprika´s in stukken, de artisjokharten in vieren, de kipfilet in kleine plakjes en de gedroogde tomaten in kleine stukjes. Roer dit alles door de pasta met dressing en zet de salade een paar uur in de koelkast om koud te worden.
Rooster de pijnboompitten even in een hete droge koekenpan en zet ze apart.
Vlak voor het opdienen schep je voorzichtig de rucola door de pasta en strooi je de pijnboompitten er overheen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten