zaterdag 25 maart 2017

Jeugdsentiment VI: Lapies ajam




Vanavond eten we lapies ajam. Kip in ei en ketjap, dat is het wel zo'n beetje. Het was een van de eerste Indische gerechten die mijn moeder me leerde maken. Het is namelijk echt heel simpel om te maken maar wel erg lekker en ik was natuurlijk apetrots dat ik echt Indisch gekookt had.
Vandaag heb ik zg. kipkarbonaden gebruikt, dat zijn de bovenste gedeelten van de poten van de kip. Die had ik nog in de vriezer en die moet leeg, vandaar. Normaal gesproken gebruik ik kippendijvlees maar mijn moeder gebruikte meestal gewoon kipfilet. Verder gebruik ik een ei meer dan mijn moeder. Hier thuis zijn we allemaal dol op de stukjes ei in de saus en daarom maak ik er gewoon wat meer.

Goed, T. en ik eten vandaag samen en voor ons tweeën heb ik het volgende gebruikt:

4 kipkarbonaden (of kippendijvlees in blokjes gesneden)
1 flinke ui
1 teentje knoflook
1-2 eetlepels gv ketjap
2 eieren

Doe de ketjap in een schaal. Bestrooi de kipstukken met peper en wentel ze door de ketjap. Pel en snipper de ui. Kluts de eitjes in een kommetje en giet het vervolgens over de kip.
Fruit de ui in wat olie of boter en voeg na een paar minuten de knoflook toe. Voeg nu de kip toe met het ei en de ketjap. Bak op een laag vuurtje. Telkens goed roeren want het ei gaat stollen. Doe er vervolgens ongeveer 250 ml heet water bij, roer het nog een keer goed door en laat de kip door en door gaar worden. Proef de saus en maak eventueel op smaak af met peper of ketjap.

Wij eten er vandaag broccoli en gekookte rijst bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten