zaterdag 1 april 2017

Ikan boemboe bali (Indische vis)




Van de week dacht ik ineens aan nog een Indisch recept dat ik van mijn moeder heb geleerd namelijk dat van Indische vis zoals wij dat thuis noemden, De officiële naam is ikan boemboe bali geloof ik maar bij ons heette dat dus Indische vis. Dat recept, en dan vooral het sausje, was al iets moeilijker te maken dan het recept van lapies ajam maar ook nog heel goed te doen voor mij als tienjarige. Alleen de vis bakken kostte me altijd wel moeite, dat moest mijn moeder doen want bij mij braken de stukken vis altijd doormidden of bleven ze aan de pan plakken. Maar goed, inmiddels is dat geen probleem meer natuurlijk. 's Avonds dus maar gauw vis uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd en woensdag heb ik het klaargemaakt. Ik kies meestal voor schelvis of kabeljauw, het originele recept gaat volgens mij uit van makrelen maar ik heb liever vis waar iets minder graten inzitten, Maar dat is het fijne van dingen zelf maken, je kunt dan alles naar je eigen smaak aanpassen. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid lomboks die je gebruikt. T. kan niet meer zo goed tegen scherp eten en dus beperk ik me tegenwoordig tot een klein beetje sambal oelek. Mijn moeder deed er altijd een stuk of vier á vijf lombok rawit in, van die kleine gedroogde pepertjes, die waren flink heet. Maar wat minder scherp is ook erg lekker.

Zoon- en dochterlief aten mee woensdag en voor ons vieren heb ik het volgende gebruikt:

4 stukken vis
2 eetlepels tamarinde
peper naar smaak
eventueel gv bloem om de vis wat op te bloemen, mijn moeder deed dat altijd, ik soms

sausje:
4 sjalotjes (of 1 middelgrote ui)
3 teentjes knoflook
2 cm gemberwortel
1-2 theelepels trassi
sambal oelek of fijngesneden lomboks naar smaak
2 eetlepels gv ketjap
klein stukje goela djawa ( je kan ook 2 theelpels bruine suiker gebruiken)
2 eetlepels (rijst)azijn
scheutje water

Smeer de stukken vis in met tamarinde en maal er peper over. Laat even intrekken. Als je de vis wilt bestrooien met gv bloem dan moet je dit vlak voor het bakken doen.
Pel en snipper de sjalotjes of de ui fijn. Schil de gemberwortel en hak fijn. Verwarm wat olie in een sauspan en fruit de sjalotjes hierin samen met de gemberwortel. Voeg zodra de uitjes glazig worden de trassi, sambal of lombok en de knoflook toe. Laat dit even meebakken en doe er vervolgens de ketjap en de rijstazijn bij. Even doorroeren en dan een scheutje water erbij. Los de goela djawa of de suiker in het sausje op, Proef en maak op smaak af. Bak de stukken vis in wat boter of olie rondom bruin en laat ze vervolgens in het sausje verder garen. Als je dat gemakkelijker vindt dan an je natuurlijk ook de vis gaar bakken en vervolgens serveren en de saus er apart bij geven.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten