woensdag 10 januari 2018

Chinese tomatensoep



Op oudjaar eten we altijd soep met oliebollen. Dit jaar had ik op verzoek van T. weer eens Chinese tomatensoep gemaakt. Dat was heel lang geleden en dus kon dat wel weer eens vond hij. Nou, zeker op zo'n drukke oudjaarsdag zeg ik daar geen nee tegen. Dit recept is namelijk heel gemakkelijk en heel erg snel klaar. Het langste duurt het trekken van de bouillon. Dat zou je kunnen omzeilen door kant en klare kippenbouillon te gebruiken maar ik vind het nooit zoveel werk om het zelf te doen en terwijl de bouillon staat te trekken heb je volop tijd om andere dingen te doen.
Het oorspronkelijke recept heb ik gekregen tijdens een kookcursus die ik iets meer dan veertig jaar geleden heb gevolgd. Dat was mijn allereerste kooktraining als je die van mijn moeder niet meetelt. Die kookcursus werd georganiseerd door de toko waar mijn moeder destijds haar Indische boodschappen deed en ik ben daar met een vriendin naartoe gegaan. We leerden daar diverse basisgerechten van de Indische en Chinese keuken. Echt heel leuk, ik heb er hele goede herinneringen aan.
Terug naar de Chinese tomatensoep nu, ik heb het volgende gebruikt:

1 1/2 tot 2 liter kippenbouillon
2-3 kippenpoten
1 blik tomatenblokjes
1 pak gezeefde tomaten
2 eetlepels gembersiroop
2 theelepels djahé (gemberpoeder)
peper naar smaak
sambal oelek naar smaak
2-3 eetlepels gv ketjap
1 teentje knoflook
ca. 200 gram appelmoes
maizena

optioneel: fijngesneden bosui en taugé

Kook de kippenpoten gaar in de kippenbouillon. Haal ze eruit, neem het vlees van de botten en snijd het vlees klein. Doe het vlees samen met de rest van de ingrediënten in de bouillon en breng het geheel aan de kook. Bind de soep met wat aangemaakte maizena, Proef de soep en maak op smaak af. Voeg vlak voor het opdienen de gesneden bosui en taugé toe.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten