donderdag 29 oktober 2009

Novemberstew





Vandaag heb ik een van de favoriete gerechten van mijn dochter klaargemaakt. Novemberstew heet het en het is een soort stoofpot van ossenstaart, spruiten en kastanjes. Mijn moeder maakte het al, zij had het recept van een goede vriendin van haar. Mijn moeder is al jaren geleden overleden en wellicht de vriendin ook al wel maar het recept leeft nog steeds en ik maak het nog elk jaar minstens een keer klaar. Dankjewel tante Mop! Vandaag wilde ik het op tafel zetten en dus ben ik gisteren al begonnen. Het is een prijzig gerecht, ossenstaart is niet goedkoop en kastanjes ook niet (tenzij je ergens een boom weet te staan natuurlijk). Ook is het pellen van de kastanjes veel werk. Ik heb me laten vertellen dat sommige groentenboeren kastanjes al kant en klaar gepeld en gekookt verkopen maar zelf heb ik die nog nooit gebruikt. In de supermarkt zul je geen kastanjes vinden trouwens, de mijne heb ik gekocht bij een biologische supermarkt die in deze tijd van het jaar altijd een kistje heeft staan.
We waren vandaag met z'n vieren en daarvoor heb ik het volgende gebruikt:

1 grote ossenstaart (die heb ik door de slager in stukken laten hakken)
2 uien
boter
2 glutenvrije vleesbouillonblokken
peper
maizena
1 1/2 pond spruiten
1 pond kastanjes 
 
Uien pellen en snipperen. Spruitjes schoonmaken. Kastanjes inkerven, een kwartier laten koken en warm pellen. 
De staartdelen goed droogdeppen en in flink wat hete boter bruinen, uien erbij. Heet water erbij gieten tot vlees half onder staat. Bouillonblokken in de pan doen en peper. Zeker 4 uur op een zeer laag pitje laten stoven. Dan de stukken staart uit de pan vissen en het vlees van de botten halen. Trek het vlees met twee vorken wat uit elkaar. Ik doe dit meestal de dag voordat ik het wil eten en dan laat ik het wel 6 tot 8 uur opstaan. Het is best moeilijk anders om het vlees van de botten af te krijgen en zo kan ik ook altijd de andere dag het gestolde vet wegscheppen. Vervolgens de spruiten in de pan en het vlees er weer bij en laat het dan pruttelen tot de spruiten gaar zijn. Dan de kastanjes erbij en binden met wat maizena. Je eet het met aardappelpuree of (glutenvrij) brood.

1 opmerking:

  1. Vandaag heb ik dit weer klaar gemaakt en dit keer heb ik gepelde en gekookte kastanjes gebruikt die ik bij Jumbo heb gekocht. Er zit 500 gram in een verpakking en dat is genoeg voor dit recept. Het scheelt ontzettend veel werk, ik vind het een uitkomst!
    https://www.jumbo.com/kastanjes-gekookt-ponthier-500g/40696PAK/

    BeantwoordenVerwijderen