donderdag 15 oktober 2009

Zuurkoolstamppot

Het begint zo langzamerhand steeds kouder te worden. Gelukkig schijnt de zon nog volop zodat het toch heerlijk is om buiten te zijn. Maar met dit soort weer heb ik niet meer zo'n zin in zomerse groenteschotels. Dinsdag heb ik daarom zuurkoolstamppot gemaakt, Daar had ik maandag al zin in en toen ben ik meteen naar de super en de slager gegaan en heb een pakje ekologische wijnzuurkool gekocht. Aardappels had ik nog in huis maar ik heb nog wel een speklapje en een klein rookworstje meegenomen. Ik heb het als volgt gemaakt:

1 pakje wijnzuurkool (van 500 gram)
500 gram geschilde aardappels, in blokjes gesneden
2 laurierblaadjes
1 ui, grof gesnipperd
1 teentje knoflook
zwarte peper
een glas witte wijn
(vloeibare) boter
1 speklapje
1 klein rookworstje

Deze hoeveelheden zijn voor 2 personen, we hadden een heel klein beetje over.
Fruit de ui en de knoflook in de boter totdat de ui zacht is. Voeg de laurierblaadjes, de zuurkool en de peper toe en bak even mee. Giet er dan de wijn over en roer alles even goed door. Laat het op een zeer zacht pitje met een deksel op de pan even doorpruttelen. Snijd het speklapje in stukken en bak die in een koekenpan met anti-aanbaklaag uit. Wel het rookworstje in heet water en snijd het in dunne plakjes. Voeg spek en worst toe aan de zuurkool. Laat dit een tijd op een zeer laag pitje stoven. Kook de aardappels gaar, giet ze af en stamp ze fijn. Verwijder de laurierblaadjes uit de pan met zuurkool. Doe de aardappels bij de zuurkool en meng alles goed door elkaar. Wij eten het zo graag maar mijn dochter is een echt juskind. Voor haar zou ik het spek dan gewoon bakken in wat boter en dit niet door de zuurkool doen maar het spek en de jus apart serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten