dinsdag 13 oktober 2009

Cubaans koken





De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen. Eerst twee weken vakantie en daarna begon de reeks ziekenhuis- en doktersbezoeken weer. Al die tijd heb ik helemaal niets hier geschreven en ik neem me nu, voor de  zoveelste keer, voor om wat regelmatiger hier te schrijven. Want koken doe ik natuurlijk nog steeds. Weliswaar niet alle dagen even uitgebreid maar ik doe toch mijn best om er elke dag iets lekkers van te maken. In de vakantie heb ik weer een heel stel leuke kookboeken gekocht en daar maak ik nu telkens recepten uit.

Een van die boeken is het boek De Cubaanse keuken van Alex Garcia. Daar heb ik onderstaand recept voor een visschotel uit gemaakt. Erg lekker. Volgens het boek serveer je dit gerecht met gele rijst. Dat heb ik ook gedaan maar ik zit toch teveel vastgeroest in de Nederlandse gewoonte dat ik aardappels op mijn rijst niet geweldig vind. En die aardappels zijn in dit gerecht in de vorm van aardappelpuree volop aanwezig. Een volgende keer laat ik de rijst gewoon weg.

Verder werd er een Ensalada da chayote y aguacate (salade van chayote en avocado) bij geadviseerd. Ik had die dag geen tijd en zin om naar de toko te gaan en daarom heb ik er een salade van avocado met tomaat bij gemaakt en, hoe Nederlands, gestoomde sperzieboontjes. Het smaakte prima!

Goed, voor 4 personen heb je het volgende nodig:

Pudín de pescado

450 gram vastkokende aardappels, geschild en in blokjees gesneden
600-800 gram visfilet, het boek adviseert kabeljauw maar ik had pangasiusfilet
2 middelgrote uien, 1 gehalveerd en 1 gesnipperd
1 klein teentje knoflook
1 citroen, gehalveerd
3 laurierblaadjes
olijfolie
3-4 sneetjes (glutenvrij) witbrood
ca. 2 dl. melk
5 eieren
een paar eetlepels fijngeknipte peterselie
wat boter

Kook de blokjes aardappels gaar en giet ze af. Stamp ze fijn, doe er een scheutje warme melk bij en roer goed door. Zet het dan even weg. Doe de vis met de gehalveerde ui, citroen en 1 laurierblaadje in een pan en giet er heet water op totdat alles net onderstaat. Breng het aan de kook en laat de visfilets een minuut of tien pocheren totdat ze gaar zijn. Haal ze eruit en trek het visvlees uit elkaar. Zet het even weg. Verhit wat olijfolie en fruit de gesnipperde ui, het teentje knoflook en 2 laurierblaadjes totdat de ui zacht is. Haal de laurierblaadjes eruit en zet even apart. Maal het brood fijn in een keukenmachine (of verkruimel het met je vingers). Meng broodkruim, melk en ei in een grote kom of pan. Doe er dan de aardappels, de vis, de uisnippers en de peterselie bij en meng alles goed door elkaar. Schep het dan in een met boter ingevette ovenschaal en zet het een uur in een oven van 180 graden Celsius.

Ensalade criolla (Creoolse salade van avocado met tomaat)

1 rijpe avocado, geschild en ontpit
2 tomaten
1 kleine rode ui

vinaigrette
3 eetlepels olijfolie
1 1/2 eetlepel wittewijnazijn
1 teentje knoflook
2 theelepels mosterd
1-2 eetlepels fijngeknipte peterselie
zwarte peper

Snijd de avocado in stukken en de tomaten in blokjes. Snipper de ui fijn. Roer alles voor de vinaigrette door elkaar. Meng avocado, tomaten en ui door elkaar en giet er de vinaigrette overheen. Roer het voorzichtig een keer om.
Deze salade maak je vlak voor het eten klaar want avocado verkleurt nogal snel.
Helaas geen foto van de salade, die ik heb gemaaakt is zwaar overbelicht.


Uit het boek: 'De Cubaanse keuken' van Alex Garcia, Veltman Uitgeverij, ISBN 9059203194











Geen opmerkingen:

Een reactie posten