donderdag 4 maart 2010

Glutenvrije lasagne uit de oven





De afgelopen paar dagen heb ik te maken gehad met een heftige verkoudheid. Een verkoudheid met alles erop en eraan, een bonkend hoofd, keelpijn, niezen, kriebelhoest, verhoging en heel veel nattigheid die op allerlei manieren mijn hoofd uit wilde. Het was zo'n verkoudheid waarbij je echt even moet gaan liggen en dat heb ik dan dus ook maar gedaan. Twee dagen zelfs, en toen vond ik dat het maar afgelopen moest zijn. Geen verhoging meer en de ergste hoofdpijn is weg, dus gaan we gewoon door waar we gebleven waren.
Gisteren en eergisteren heeft T. voor het eten gezorgd. Hij heeft dinsdag voor twee dagen zuurkoolstamppot gemaakt. Gewoon de klassieke uitvoering zoals zijn moeder het al maakte en dat smaakt altijd goed. Vandaag wilde ik gewoon zelf weer koken en ik had ook geweldig veel zin in lasagne dus dat heb ik dan maar op het menu gezet. Omdat ik toch nog wel wat bibberig ben heb ik vandaag gekozen voor de snelle versie van mijn basislasangerecept. Normaal gesproken gebruik ik verse groenten, vandaag heb ik een blikje gebruikt want dat scheelt een boel snijden. Als we eters krijgen dan maak ik altijd twee verschillende schalen lasagne: 1 met gluten en 1 zonder want anders wordt het wel een dure grap. Als T. en ik samen eten dan eet ik glutenvrij mee. Zo ook vandaag, voor 2 personen heb ik het volgende gebruikt:

8 lasagnebladen (ik gebruik de lasagnebladen van Schär)
ca. 200-250 gram half om half gehakt (vaak gebruik ik rundergehakt maar dat had ik nu niet)
1 rode paprika, in kleine blokjes gesneden
1 flinke ui, gepeld en gesnipperd
2 teentjes knoflook uit de knijper
olijfolie
basilicum
oregano
witte peper
2 kleine blikjes tomatenpuree
1 glas droge witte wijn
1 blikje gemengde groenten (ik had Bonduelle)
béchamelsaus:
25 gram margarine
25 gram maizena
250 ml melk

Fruit de ui, paprika en knoflook in de olijfolie. Voeg het gehakt toe en bak het rul. Doe er naar smaak basilicum, oregano en peper bij, de tomatenpuree en de inhoud van het blik groente (dat hoeft dus niet eerst uit te lekken, gewoon met vocht en al erin mikken). Vervolgens de wijn erbij en het geheel even goed doorwarmen en doorroeren. Er moet best wel wat vocht in de saus zitten omdat de lasagne straks in de saus gaar moet worden. Laat de saus dan op een zacht pitje even pruttelen terwijl je ondertussen de béchamelsaus maakt. Hiervoor smelt je de margarine en voegt vervolgens in één keer de maizena toe. Roer het goed door elkaar en voeg nu, scheutje voor scheutje, de melk toe terwijl je heel goed blijft roeren.
Vet een ovenschaal licht in en schep wat van de tomatengehaktsaus op de bodem. Spreid het wat uit en leg er dan twee lasagnebladen op. Zorg ervoor dat de twee bladen elkaar niet overlappen, anders wordt dat straks niet gaar. Nu schep je er weer een laag tomatengehaktsaus op, spreid het weer uit enz. Ga zo door tot je 4 lagen lasagnebladen hebt en eindig met een laag tomatengehaktsaus. Giet daar de béchamelsaus overheen en dek de schaal af met alufolie. Plaats de schaal in de oven, stel die in op 200 graden en laat de lasagne helemaal gaar worden. Dat kan wel 5 kwartier gaan duren! Wil je die tijd bekorten dan kun je de lasagnebladen voorkoken volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Haal ongeveer een kwartier voor het einde van de oventijd het alufolie van de schaal zodat de béchamelsaus wat kan kleuren. Vroeger deed ik vaak ook nog kaas op elke tomatengehaktsauslaag maar in het belang van de noodzakelijke verlaging van mijn cholesterolgehalte doe ik dat voortaan maar niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten