woensdag 17 maart 2010

Jeugdsentiment II: Geroosterde drumsticks uit de Römertopf





Gisteren ouderwetse elleboogjesmacaroni en vandaag heb ik mijn Römertopf weer eens gebruikt. Een Römertopf is een aardewerken schaal met deksel voor in de oven. Die dingen kwamen begin jaren zeventig in de mode en mijn moeder maakte er veel gebruik van. Toen T. en ik trouwden hebben we er drie gekregen. Ik gebruikte er een voor visgerechten en een ander voor vlees en de derde heb ik weggegeven aan een vriendin van ons die er nog geen had. In de loop van de tijd zijn ze allebei gesneuveld en ik heb nooit nieuwe gekocht. Twee jaar geleden kreeg ik er van mijn dochter eentje cadeau en sinds die tijd gebruik ik hem af en toe weer. Vandaag heb ik het recept gemaakt dat mijn moeder als eerste ooit heeft klaargemaakt in haar Römertopf. Geroosterde drumsticks in pittige saus. Voor 4 personen heb je het volgende nodig:

8 drumsticks
mosterd
peper

saus:
2 kleine blikjes tomatenpuree
sweet chilisaus naar smaak (ik gebruikte die van Flowerbrand, die is gv)
2-3 teentjes knoflook uit de knijper
4 dl water
3 eetlepels gembersiroop
1-2 eetlepels citroensap
1 eetlepel gv ketjap

atjar tjampoer
eventueel maizena

Laat de Römertopf, bodem en deksel, een half uurtje in koud water staan. Wrijf de drumsticks rondom in met mosterd en bestrooi ze met peper. Leg ze onder de grill en rooster ze aan alle kanten mooi bruin. Laat ze wat afkoelen en leg ze dan in de Römertopf. Roer de ingrediënten voor de saus door elkaar en giet het over de kip. Zet het bovenste stuk van de Römertopf op de onderkant en plaats het geheel in een koude oven. Zet de oven dan op 220 graden en laat de kip in ongeveer een uur gaar worden. Haal de Römertopf uit de oven en roer wat atjar tjampoer door de saus. Gebruik eventueel eerst wat aangemaakte maizena om te binden.
Wij hebben er rijst en broccoli bij gegeten.

1 opmerking:

  1. Ik vind dit een heel leuk recept ik ga het proberen in mijn elektrische slowcooker en als we naar ons bootje gaan neem ik de Slowcooker van Bk mee want een Römertopf past niet in dat kleine oventje en die Slowcooker van BK wel want (die ik heb) is maar klein. Enfin, al met al een leuk recept en ik ga dit beslist maken.

    BeantwoordenVerwijderen