maandag 19 april 2010

Ovenschotel van restjes






Het 22e foodlogevent wordt georganiseerd door Klary Koopmans en heeft dit keer een leuke opdracht:
doe één dagje geen boodschappen voor het avondeten
Niet in kookboeken bladeren en blogs lezen, en dan naar de winkel om een beetje van dit en een plukje van dat te kopen voor een nieuw recept. Niet toegeven aan een plotseling verlangen naar biefstuk of lasagna. Nee: kijk wat je nog in huis hebt en verzin daarmee iets lekkers. Dat restje linzen achterin je keukenkastje, het bakje bouillon dat je al 3 maanden geleden hebt ingevroren, dat halve bosje peterselie, dat éne tartaartje dat zielig in de vriezer op een bestemming ligt te wachten....
Oftewel Maak iets uit niets!
Vandaag was dat wel heel gemakkelijk. Ik had, zoals gewoonlijk op maandag, allemaal restjes verse groente liggen. Vorige week hebben we Indiase rundercurry gegeten met bloemkool erbij en zo'n grote bloemkool is gewoon te veel voor ons tweeën. Ook het pondje snijbonen dat ik had gekocht was te ruim en van de week ervoor had ik zelfs nog 3, ietwat verschrompelde, winterpenen liggen. Verder heb ik altijd nog wel een ui, tomaten en een paprika dus dat kwam ook goed uit. In mijn vriezer vond ik nog een paar rundersaucijsjes en in de koelkast een paar plakjes spek. Genoeg om samen met wat aardappels een heerlijke ovenschotel te maken die uiteindelijk genoeg blijkt te zijn voor T. en mij voor twee dagen. Niks weg hoeven te gooien, want dat doen wij natuurlijk niet, dat mag niet van wijlen mijn moeder die de oorlog nog heeft meegemaakt, en toch een lekkere en gezonde maaltijd.
Goed, de ingredienten onder elkaar:

3 rundersaucijsjes
een paar plakjes ontbijtspek
2 uien
2 teentjes knoflook
8 kleine roosjes bloemkool
3 winterpenen
1 rode paprika
1 1/2 ons (gok ik) snijbonen
2 tomaten
1 kilo aardappels (ook die hoeveelheid gok ik)
Provencaalse kruiden naar smaak
peper naar smaak

Was de groenten en maak ze schoon. Pel de uien en de knoflook. De uien heb ik in de lengte in reepjes gesneden. De winterpenen heb ik in vrij dikke plakken gesneden en de snijbonen in ruitjes. Schil de aardappels en was ze goed. Ik heb de groenten en de aardappels even voorgekookt zodat het straks niet meer zo lang de oven in hoeft. De stukjes worst heb ik samen met het ontbijtspek even in de koekenpan gebakken, toen heb ik er de uien, paprika en de knoflook aan toegevoegd en die even mee laten bakken. De Provencaalse kruiden en de peper heb ik er toen overheen gestrooid. Vervolgens heb ik alles in een grote ovenschaal gedaan en het voorzichtig door elkaar geschept. Straks doe ik er nog een klein beetje olie over en dan zet ik de schaal in de oven totdat alles door en door heet is. De oven zet ik op 200 graden. De foto heb ik net vast genomen, dus vlak nadat ik alles door elkaar had gehusseld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten