donderdag 15 april 2010

Saffraanrisotto, gestoofde snijbonen en gebakken vis

We hebben gisteren heerlijk gegeten. Het was zo'n lekker weer dat ik zin had in een zomers gerecht. Nu had ik nog snijbonen liggen dus de vraag was eigenlijk wat we daarbij zouden eten. Ik heb gekozen voor een heerlijk romige saffraanrisotto en dan nog een stukje gebakken vis erbij. Licht, gezond en lekker. Ik had er graag een foto van willen maken maar het geheugenkaartje van mijn fototoestel is nog steeds kapot en ik heb de tijd nog niet gevonden om ermee naar de winkel terug te gaan.

Saffraanrisotto (voor 2 personen):

150 gram risottorijst (ik had arborio)
1-2 sjalotjes
1 teentje knoflook uit de knijper
1/4 liter witte wijn
1/4 liter bouillon
1 envelopje saffraandraadjes
peper
een paar kleine klontjes boter

Doe de saffraandraadjes in de hete bouillon. Pel de sjalotjes en snipper ze fijn. Fruit ze samen met de knoflook in wat boter of olie totdat de stukjes zacht zijn. Maal er wat peper over. Voeg nu de rijst toe en roer goed totdat alle rijstkorrels met olie/boter in aanraking zijn geweest en mooi glanzen. Voeg nu telkens een beetje wijn toe en roer goed todat alle vocht is opgenomen. Herhaal dit tot alle wijn is gebruikt en begin dan aan de bouillon met saffraan. Telkens goed roeren, dat is eigenlijk een van de belangrijkste dingen van een goede risotto. Het kan zijn dat je aan de wijn en bouillon niet voldoende hebt, voeg dan telkens een beetje water toe. De risotto moet lekker smeuig worden. Op de verpakking van de rijst staat hoelang het duurt voordat het gaar is. Ik proef meestal na zo'n 20 tot 25 minuten. Als de rijst gaar is dan roer je er nog een paar kleine klontjes boter door en eventueel nog wat Parmezaanse kaas.

Gestoofde snijbonen (voor 2 personen):

400 gram snijbonen, schoongemaakt en in ruitjes of reepjes gesneden
2 ontvelde tomaten, in stukjes gesneden
1 gesnipperde ui
1 teentje knoflook
1 glas witte wijn
peper

Fruit de ui en de knoflook in wat olie totdat de ui zacht is. Voeg dan de tomaat en de snijbonen toe en maal er wat peper over. Roer het goed door en giet dan de wijn erbij. Doe een deksel op de pan en laat op een zacht pitje stoven totdat de bonen gaar zijn. Af en toe controleren of het niet te droog wordt, anders eventueel wat water of bouillon toevoegen. Het duurt wel even voordat de snijbonen gaar zijn, het gaat minder snel dan dat je ze normaal gesproken kookt. Ik maak ze ook vaak vast vooraf klaar dan hoef ik ze alleen maar op te warmen op het moment dat we gaan eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten