woensdag 21 april 2010

Andijviestamppot





Morgen moet ik naar het ziekenhuis om een kies te laten trekken. Dat is zo gebeurd maar vermoedelijk heb ik dan daarna niet echt veel zin om te koken en zal eten ook niet helemaal zonder problemen gaan. Dat probleem dacht ik op te lossen door vandaag voor 2 dagen andijviestamppot te maken. Zo gezegd, zo gedaan, boodschappen in huis gehaald en stamppot gemaakt. Het was superlekker en dat was te merken ook want toen ik na het eten in de pan keek zag ik dat er niet genoeg over was voor ons tweeën voor morgen. T. mag het morgen hebben en dan eet ik lekker verse, zeer glutenvolle, pasta waar ik alleen wat olie en knoflook overheen doe. Beter voor mijn cholesterol ook want de maaltijd van vandaag was dan weliswaar erg lekker maar ook (ruim) voorzien van verzadigd vet en dat moeten we toch niet te vaak eten. Volgende keer kies ik óf voor kaas óf voor spek en worst maar niet voor alles tegelijk.
Ik maak overigens nooit stamppot met rauwe andijvie, daar hou ik helemaal niet van. De toevoeging van Hüttenkäse is niet van mijzelf maar dat heb ik laatst in het blaadje van Super de Boer in een recept gelezen. Voor 4 personen (nou ja, bijna dan) oftewel 3 grote eters heb ik het volgende gebruikt:

1 kilo andijvie (ik had 2 flinke struiken)
1 kilo aardappels
1 kuipje Hüttenkäse
een stukje gerookt spek van ca. 100 gram
1 rookworst (ik heb altijd een verse rookworst die je nog een half uur moet koken)
peper naar smaak
een plak oude kaas van 1-2 ons, in kleine blokjes gesneden

Snijd de onderkanten van de struiken andijvie en gooi ze weg of geef ze aan een konijn ofzo. Snijd de struiken in smalle repen, was ze zorgvuldig en laat in een vergiet uitlekken. Schil de aardappels en snijd ze in kleine stukken. Snijd het spek in kleine stukjes en bak ze in een koekenpan zachtjes uit. Snijd de rookworst in plakken en doe die bij het spek in de pan. Laat zachtjes opstaan totdat de worst gaar is. Kook de aardappels gaar en giet ze af. Zet de andijvie met aanhangend water op een zacht pitje en laat de groente slinken. Giet het vocht af. Stamp de aardappels fijn en roer er de inhoud van het kuipje Hüttenkäse door. Doe het spek/worstmengsel, de blokjes kaas en de aardappelkaasmassa bij de andijvie in de pan en roer alles goed door elkaar. Maak op smaak af met wat peper en serveer meteen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten