zondag 26 februari 2012

Tzatziki

Bij gyros hoort tzatziki vind ik. Het recept dat ik altijd gebruik heb ik ooit van een Griekse gekregen en ik vind het erg lekker. Het wordt gemaakt met van die hele dikke Griekse (of Turkse, maar laat dat de Grieken maar niet horen) yoghurt. Gisteren kon ik die niet krijgen en toen heb ik een klein bakje demi crème fraîche gebruikt. Dat ging heel erg goed en eigenlijk proefde ik amper verschil met anders.

Gisteren heb ik voor ons samen het volgende gebruikt:



125 ml demi crème fraîche (normaal gebruik ik dus hele dikke yoghurt)

1/2 komkommer

1 teentje knoflook

1 eetlepels wittewijnazijn

2 eetlepels olijfolie

wat verse dille, fijngesneden

zwarte peper



Komkommer schillen en fijn raspen. Een paar uur laten uitlekken. Dat doe ik in een vergiet met op de komkommer een klein bord met iets zwaars erop zodat de komkommer flink aangedrukt wordt. Voeg dan de komkommer, de uitgeperste knoflook, azijn en de peper en dille toe aan de crème fraîche. Roer het goed door en voeg dan lepel voor lepel de olijfolie toe. Laat een paar uur in de koelkast intrekken en goed koud worden. Vlak voor het serveren nog een keer doorroeren.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten