donderdag 8 maart 2012

Soort cottage pie




T. komt uit een gezin waar elke dag aardappels op het menu stonden. Meestal gekookt, een enkele keer gebakken of gepureerd. Rijst of pasta kwam maar zeer sporadisch op tafel want mijn schoonmoeder vond dat allemaal maar niks. Onder druk van de kinderen maakte ze wel eens macaroni (met boterhamworst of Smac natuurlijk) en er werd ook wel eens rijst met ragout gegeten maar dan had je haar hele exotische repertoire wel gehad. Ze kookte overigens erg lekker hoor met altijd verse groente maar echt uitdagend was het niet.
Bij mij thuis was het anders. Wij aten juist heel veel rijst en pasta en niet zo vaak aardappels. Mijn vader had op Indiƫ gevaren als marconist en hij vond al die Indische maaltijden bijzonder lekker. Dus mijn moeder moest dat allemaal leren klaarmaken want zo ging dat in die tijd. Nu vond ze koken ook wel erg leuk dus dat was helemaal geen straf voor haar en langzamerhand kwamen er steeds meer uitheemse gerechten bij ons op tafel. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij hebben het thuis wel gegeten. Ik vond het prachtig en hielp mijn moeder graag met koken.
Toen T. en ik gingen samenwonen was het dus wel even wennen voor hem want elke dag aardappels eten doe ik dus niet. Maar afwisselend rijst, pasta en aardappels bevalt ons erg goed. Het is niet zo superstrikt natuurlijk, maar we houden het wel gevarieerd.
Gisteren was het weer eens een aardappeldag. Onze zoon kwam ook eten en die is dol op piepers maar maakt ze zelf niet vaak klaar.  Ik had niet zoveel inspiratie want ik vind de aardappels op dit moment helemaal niet zo lekker een dan lijkt niks aantrekkelijk genoeg om te maken.  In zo’n situatie val ik vaak terug op het recept voor cottage pie. Dat gebruik ik als basis. Dus rundergehakt, ui en kruiden bakken. Daar kun je dan ook nog champignons of paprika oid. doordoen. Dan groente erop, eigenlijk is alles mogelijk, en daarop een laag aardappelpuree. Die aardappelpuree kun je weer bedekken met wat kaas of je doet er kaas door als je dat wilt. Je kunt er echt alle kanten mee uit en zo smaakt het elke keer weer anders. Ook met de kruiden kun je zoveel varieren als je zelf wilt.
Gisteren heb ik voor 4 personen het volgende gebruikt:

400 gram rundergehakt
4 kleine uien
1 teentje knoflook
1 rode paprika
1 steel bleekselderij
250 gram champignons
500 gram sperziebonen
iets meer dan een kilo aardappels
1 mok melk
nootmuskaat
peper
kervel
dragon

Pel en snipper de uien. Snijd de paprika en de steel bleekselderij in kleine blokjes. De champignons even afborstelen en dan moeten ze in vieren gesneden worden (kleine exemplaren snijd je gewoon doormidden). Haal de sperziebonen af en breek ze in stukken. Kook ze vast een minuut of 5 en giet ze dan af.
Schil de aardappels en kook ze gaar. Giet ze vervolgens af en maak er puree van met de melk die je even (in de magnetron) verwarmd hebt en wat nootmuskaat.
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Fruit ui, paprika en bleekselderij in wat olie totdat ze stukjes zacht beginnen te worden. pers er dan de knoflook boven en doe het gehakt in de pan. Bak het gehakt al roerend zodat er kleine stukjes ontstaan, het hoeft niet helemaal rul te zijn. Voeg er dan de champignonstukjes aan toe en laat die nog even meebakken. Doe er nu peper, wat nootmuskaat, kervel en dragon naar smaak bij. Vergeet niet te proeven. Als de smaak naar je zin is schep dan dit vleesmengsel in een ovenschaal. Schep er nu de bonen op en dek het geheel af met de aardappelpuree. Trek er met een vork wat lijntjes over.
Zet de ovenschaal in de oven en laat hem in ongeveer 30-40 minuten door en door warm en mooi bruin worden.
Als groente heb ik nu boontjes gebruikt maar ik neem dus ook wel rode kool, spinazie, wortel, snijbonen, broccoli, blooemkool, spitskool of witte kool. De champignons en paprika laat ik ook wel weg, net als de bleekselderij. Het is maar precies wat ik nog heb liggen of wat er in de aanbieding is.
De ene keer maak ik het gehaktmengsel pittig en de andere keer kruid ik het weer op een heel andere manier. Je kunt ook lamsgehakt gebruiken, dan heb je een soort shepherd’s pie.  Alles kan en alles mag natuurlijk.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten