maandag 26 maart 2012

Hartige taart met bodem van geraspte aardappels



Ik ben dol op hartige taarten. Het liefst heb ik ze met een bodem van bladerdeeg maar glutenvrij is dat geen succes. Zelf glutenvrij bladerdeeg maken is een crime, het wordt een compact deeg dat totaal niet 'bladert'. Kant en klaar bladerdeeg kun je ook glutenvrij uit de diepvries kopen maar ook dat is niet echt luchtig maar vooral heel vet.
Vandaar dus dat ik hartige taarten meestal met een andere bodem maak. Vaak gebruik ik dan geraspte aardappels vermengd met wat ei om het een beetje bij elkaar te houden. Vervolgens gaan er groente en vis (zoals tonijn) of vlees (bv. gekookte kip of stukjes spek) op. Daarmee kun je zoals gewoonlijk weer uitgebreid varieren.
Vorige week heb ik het als volgt gemaakt. De hoeveelheden zijn voor 2 personen:

ca. 500 gram aardappels (je kunt ook losse diepvriesrösti gebruiken, dat zou ik wel even laten ontdooien)
1 ei
scheutje melk
peper naar smaak
kruiden naar smaak (ik heb er wat saladekruiden door gedaan)
1 grote ui
1/2 groene paprika
1/2 gele paprika
1/2 rode paprika
knoflook naar smaak
2 grote tomaten
1 bol mozzarella
200 gram gekookte ham (dikke plakken)
kruiden naar smaak (ik had rozemarijn en tijm maar bv. basilicum en oregano is ook erg lekker)

Verwarm de oven voor op 200 graden. Schil de aardappels, was ze goed en rasp ze vervolgens grof boven een zeef. Laat het even uitlekken maar spoel de geraspte aardappel niet meer af. Kluts het ei met de melk, peper en de kruiden in een schaal en doe de geraspte aardappel erbij.
Vet een ovenschaal licht in met olie of boter en doe er vervolgens de aardappelmassa in. Zet de schaal in de oven en bak de bodem ca. 20 minuten. Pel ondertussen de ui en snipper deze grof. Snijd ook de paprika's in stukjes. De tomaten moeten in plakken gesneden worden, net zoals de mozzarella. Snijd de ham in grote hapklare stukken.
Bak in een pan met antiaanbaklaag in een eetlepel olie ui en paprika op hoog vuur totdat de stukken beginnen te verkleuren. Zet het vuur laag en voeg de uitgeperste knoflook toe. Strooi er de kruiden overheen en zet het vuur uit.
Haal de schaal uit de oven en leg de stukken ham op de aardappellaag. Dan de plakken tomaat en vervolgens het ui/paprikamengsel. Als laatste komen de plakken mozzarella. Zet de schaal weer in de oven en laat het nog een kwartiertje staan totdat de mozzarella gesmolten is en begint te kleuren.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten