maandag 3 december 2012

Glutenvrij gevuld speculaas


Het is weer Sinterklaastijd en dan moet er ook gevuld speculaas komen. Dus bij de toko mijn voorraad rijstemeel aaangevuld en bij de super een pakje amandelspijs gehaald. Klaar om te beginnen zou ik zo zeggen. 
Nou mooi niet dus. Staat er ineens op het pakje amandelspijs dat er sporen van gluten in kunnen zitten. 
Nu weet ik dat er mensen zijn die dat gewoon naar binnen werken zonder dat ze klachten krijgen maar mijn lief doet dat dus niet en dus kon ik deze spijs niet gebruiken. 
Dan maar zelf maken. En eigenlijk is dat ook supergemakkelijk om te maken en nog goedkoper ook. 
Ik heb het volgende gebruikt:


110 gram Schar Mehl en 70 gram ketanmeel
150 gram boter
125 gram bruine suiker
snufje zout
1 ei
3 eetlepels water
2 eetlepels speculaaskruiden

150 gram gepelde amandelen
150 gram kristalsuiker
1 ei
citroensap

Verwarm de oven voor op 175 graden. Smelt de boter even in de magnetron.  Suiker, boter, Mehl, ketanmeel, ei, zout, speculaaskruiden en water door elkaar roeren en evt. met hand kneden. Vervolgens het deeg een half uurtje in de koelkast laten rusten. 

Klop het ei in een kommetje. Maal de amandelen met de kristalsuiker in een keukenmachine oid. Voeg wat citroensap toe, ik heb dit keer een kneepje uit zo´n flesje erbij gedaan, had geen verse citroen in huis. Voeg de helft van het geklopte ei toe en laat dat even meedraaien. Controller of de spijs vochtig  genoeg is. Doe anders de rest van het ei er ook bij. Je moet dan wel voor het bestrijken straks een nieuw ei loskloppen.



Op bakpapier op bakplaat helft van het deeg in vorm van een rechthoekige of ronde plak leggen. Met je handen in boterhamzakjes of met een deegroller het deeg een beetje modelleren.  De spijs erop strijken waarbij je de randen vrij laat. Tweede helft deeg erop drukken, randen dicht vouwen, mooi platte rechthoekige of ronde vorm eraan geven, garneeramandelen erop en iets aandrukken, bestrijken met de rest van het ei.

Ongeveer 45 minuten in de oven mooi bruin en gaar laten worden. Af laten koelen, hierdoor wordt de speculaas stevig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten