maandag 3 december 2012

Kerriesoep


Vorige week zaterdag zijn we bij vrienden van ons op bezoek geweest. Altijd hel gezellig, het wordt altijd later dan we van plan zijn, en vooral ook erg lekker want ML staat volgens mij dagen in de keuken om ons allerlei heerlijkheden voor te zetten.
Dat laatste is iets om rekening mee te houden trouwens. Vooraf niet te zwaar tafelen is een vereiste en daarom heb ik die dag een heerlijk kerriesoepje gemaakt met als basis een zelfgetrokken kippenbouillon.
Normaal gesproken koop ik daar een soepkip voor en dan maak ik een enorme pan kippenbouillon die ik in porties invries maar alle bouillon was op en mijn vriezer moet hoognodig leeg dus heb ik een pakje met 4 drumsticks uit de vriezer gehaald en die gebruikt.

Voor een kleine 2 liter kerriesoep heb ik het volgende gebruikt:

4 drumsticks
2 kruidenbuiltjes voor kip

1 winterpeen
1 puntpaprika
2 kleine uien
beetje zonnebloemolie
4 teentjes knoflook
samabl naar smaak of een fijngesneden Spaanse peper

2-3 eetlepels kerriepoeder (naar smaak, het hangt ook af van welke kerriepoder je gebruikt. Ik had 1 eetlepel garam massala en 2 eetlepels milde kerrie madras)
1 dessertlepel rode currypasta
1 klein blikje kokosmelk (160 ml)
1/2-1 limoen
scheut vissaus

aardappelzetmeel om te binden
een bosuitje om te garneren

Zet de drumsticks op met anderhalve liter water en breng aan de kook. Zodra het kookt draai je het vuur laag en schep je het schuim dat ontstaat weg met een schuimspaan. Doe er vervolgens de kruidenbuiltjes bij en laat het een uurtje op een zeer klein pitje trekken.
Maak ondertussen de winterpeen, paprika en uien schoon en snijd ze in kleine stukjes.
Haal de kip uit de pan en pluk het vlees van de botten. Snijd het zo nodig in kleinere stukjes en zet even apart. Je kunt vervolgens de bouillon zeven maar dat hoeft niet per se.
Doe wat zonnebloemolie in de pan en fruit daarin de stukjes groente. Pers er de knoflook boven en voeg de sambal of Spaanse peper toe. Ik heb maar een mespuntje sambal gebruikt, door de kerrie en de currypasta wordt het al wat pittig en dat is eigenlijk genoeg voor mijn lief. Je kunt de sambal ook toevoegen bij het op smaak afmaken.
Voeg na een paar minuten de kerrie toe en laat even zachtjes meebakken. Dan de rest van de ingrediƫnten toevoegen. Voeg nu de kippenbouillon toe. Laat de soep een paar minuten koken tot de groente gaar is.
(Op dit punt ziet de soep er nog niet echt lekker uit vind ik maar zodra de soep straks gebonden wordt is dat meteen over.) Doe nu de stukjes kip toe aan de soep en warm die nog even mee.
Proef de soep en maak op smaak af. Bind hem met wat aangemaakt aardappelzetmeel.
Snijd een bosuitje in smalle ringetjes. Schep de soep in kommen en garneer met de ringetjes bosui.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten