donderdag 13 april 2017

Chinese zwarte bonensaus




Vandaag wilde ik wokken en ik had zin in zwarte bonensaus. Nu is die eigenlijk niet glutenvrij te koop en dus moet ik hem dan zelf maken. Dat doe ik normaal met gefermenteerde zwarte bonen, die zijn te koop in de toko, maar die had ik nu niet meer in huis. Nu had ik al een tijdje zitten denken of ik die saus niet met gewone gekookte zwarte bonen kon maken want die gefermenteerde zwarte bonen zijn heel erg zout, iets wat ik eigenlijk moet en wil vermijden. Ik spoel deze bonen altijd wel erg goed maar er blijft toch nog wel veel zout in die bonen zitten dus eigenlijk is het niet een heel geschikt product voor mij. Maar ja, ik ben wel dol op zwarte bonensaus. De moeite waard dus om eens te experimenteren met gewone gekookte zwarte bonen. Ik heb verder mijn gebruikelijke recept gevolgd alleen heb ik meer azijn gebruikt. Want tijdens het fermenteren van groente wordt de groente zuurder doordat de aanwezige suikers door melkzuurbacteriën worden omgezet in melkzuur. Gefermenteerde bonen zijn dus zuurder dan gekookte bonen en dat verschil heb ik met wat extra azijn geprobeerd op te vangen. Ik ben zeer tevreden over het resultaat, de saus was echt heel lekker.
Ik pureer de saus niet, ik hou ervan als je nog kleine stukjes boon terug ziet maar dat is gewoon naar eigen voorkeur natuurlijk. Met de genoemde hoeveelheden maak je genoeg saus voor 4 personen. Ik heb vandaag de helft gebruikt. De rest heb ik in een schone pot in de koelkast gezet, die eten we volgende week nog een keer. Vandaag heb ik gewokt met groene asperges, rode paprika, ui en garnalen. Volgende week combineer ik de saus met biefstuk, peultjes, paprika en taugé.

125 gram gekookte zwarte bonen (ik had zo'n miniblikje gekocht, de volgende keeer kook ik zelf 40 gram bonen die ik de dag ervoor laat weken)
5 teentjes knoflook
2-3 cm gemberwortel
1 bosuitje
sambal oelek naar smaak
2 eetlepels Chinese rijstwijn
2 eetlepels gv zwarte rijstazijn (als je die niet kunt vinden gebruik dan witte)
1 eetlepel gv sojasaus
1/2 eetlepel honing
klein scheutje water
1-2 theelepels maizena om te binden

Pel de teentjes knoflook en schil de gemberwortel. Hak allebei zeer fijn. Verwijder het onderste stukje van het bosuitje en hak het bosuitje zeer fijn. Als je bonen uit blik gebruikt laat deze dan goed uitlekken. Hak de boontjes vervolgens grof. Doe wat zonnebloemolie in een pannetje en fruit daarin de knoflook en de gemberwortel. Voeg vervolgens het bosuitje toe en laat even mee fruiten. Voeg nu de sambal, rijstwijn, rijstazijn, sojasaus, honing en water toe en roer het geheel goed door. Laat een minuut of 10 zachtjes koken. Bind de saus vervolgens met de maizena die je hebt los geroerd met wat water. Pureer de saus indien gewenst. Proef de saus en voeg naar smaak azijn of honing toe.





4 opmerkingen:

  1. Welk moment voeg je de zwarte bonen toe aan het prutje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och wat dom van mij dat ik dat er niet bij heb gezet. Ik zal het dadelijk aanpassen. Dank je wel!
    Maar goed de bonen voeg je toe als het bosuitje ook zacht is geworden. Even goed door roeren en dan de rest erbij.

    BeantwoordenVerwijderen