vrijdag 14 september 2018

Glutenvrije arepa's





Een paar weken geleden kreeg ik een berichtje waarin stond dat september de maand van de arepa's is. Heel leuk alleen had ik geen flauw idee wat een arepa nu precies was. Maar goed, daar hebben we Google voor natuurlijk en een arepa blijkt een Venezolaans broodje te zijn dat in een pan gebakken wordt en  gemaakt is van maismeel, water en zout. En dat maismeel is dan geen gewoon maismeel maar voorgekookt maismeel. Dat had ik in huis, van PAN natuurlijk, dat gebruik ik ook om tortilla's/wraps van te maken.
Het recept voor arepa's is heel gemakkelijk. Het zijn vrij neutrale broodjes, het is veelal de vulling die het hem doet.
Ik heb die keer pulled pork gemaakt en erbij geserveerd en ook gebakken eieren met plakjes avocado. Verder had ik wat ringetjes bosui, geraspte kaas, jalapenopepers en sla op tafel staan zodat iedereen dat naar eigen smaak kon toevoegen.
Het was lekker en zeker voor herhaling vatbaar.

Voor 8 broodjes heb ik het volgende gebruikt:

300 gram voorgekookt maismeel (ik gebruik PAN, te koop bij Jumbo, AH en toko's)
600 gram handwarm water
zout

Doe het water en het zout in de kom en voeg daar telkens wat van het meel aan toe. Ik heb eerst met een lepel geroerd, later ben ik met de hand gaan kneden. Verdeel het deel in 8 stukken en vorm er ronde vrij dikke schijven van.


Doe een heel klein beetje olie in een koekenpan met anti-aanbaklaag en bak de schijven ongeveer 5-6 minuten aan elke kant. Je zou ook een grillpan kunnen gebruiken.


Snijd ze terwijl ze nog warm zijn doormidden en beleg ze naar keuze.

Ik ben bang dat ze niet zo geweldig zijn als ze zijn afgekoeld. En vermoedelijk gaan ze wel wat kruimelen als je ze een dag zou bewaren, dat heb ik overigens niet uitgeprobeerd.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten