woensdag 25 februari 2009

Gado gado met kipsaté en pindasaus





Vanmorgen had ik totaal geen inspiratie voor het eten van vanavond. Ik heb diverse kookboeken doorgebladerd maar het had weinig zin. Een paar gerechten trokken me wel maar die waren op de een of andere manier allemaal met rundvlees dat uren moet pruttelen en die uren die had ik vandaag niet. Mijn lief ging naar zijn moeder en ik moest naar het ziekenhuis en we hadden afgesproken dat hij me daar zou afzetten en me na het bezoek aan zijn moeder weer zou oppikken in het winkelcentrum naast het ziekenhuis.
Precies toen we wilden vertrekken kwam onze Oudste binnen en die was meteen te porren om mee te gaan. Met mij wel te verstaan want naar zijn oma dat trok hem niet zo, die had hij afgelopen zaterdag nog gezien. Alles verliep soepel en we stonden in een mum van tijd in het winkelcentrum met nog een ruim uur voor de boeg.
Lekker gewinkeld samen, de laatste keer was lang geleden. Ik hoefde niet veel te hebben, uitsluitend van die saaie dingen als vaatdoeken bij de Wibra, tandenstokers bij de Hema en vooruit dan maar, een donut voor meneer van Bakker Bart. Toen naar AH XL waar ik besloten heb om voor vanavond gado gado te maken.
En dan maak ik die niet met tahoe, daar hoef ik bij mijn mannen niet mee aan te komen. Dus maar een stukje biologische kipfilet meegenomen om saté te maken voor erbij.

Wat heb je voor 4 personen nodig ?

1 kleine spitskool
300 gram kouseband of sperziebonen of haricots verts
250 gram taugé
1/2 komkommer
4 eieren
kroepoek

Snijd de spitskool in grove stukken. Maak de kouseband (of andere bonen) schoon en snijd ze in stukken. Vandaag had ik haricots verts en die heb ik heel gelaten maar dat was wat lastig eten. Stoom of kook ze beetgaar. Kook de eieren hard, laat ze schrikken onder koud stromend water en pel ze. Kook de spitskool gaar maar het is wel lekker als de kool iets knapperig blijft vind ik. Boen de komkommer en snijd in dunne plakken van een centimeter of vijf. Ik had vandaag de komkommer geschild omdat de heren dat liever hebben. Doe de taugé in een zeef en giet er kokend water overheen.

Kipsaté:
4 ons kipfilet (reken ca. 50 gram vlees per stokje)
marinade:
2 eetlepels zonnebloemolie
1 theelepel ketoembar
1/2 theelepel djinten
2 eetlepels ketjap
sambal oelek naar smaak
peper
1 eetlepel citroensap

Roer alle ingrediënten voor de marinade goed door elkaar. Leg het vlees erin en laat een uurtje intrekken. Leg 8 bamboe satéstokjes een half uurtje in wat water zodat ze niet verbranden tijdens het roosteren/grillen. Rijg het vlees aan de stokjes en rooster of gril ze in een paar minuten aan weerskanten mooi bruin en gaar.

Pindasaus:
3-4 eetlepels pindakaas
1 kleine ui
knoflook naar smaak
1 1/2 eetlepels (witte rijst)azijn
1 1/2 eetlepels ketjap
1 theelepel ketoembar
1 theelepel djinten
sambal oelek naar smaak 

Snipper het uitje heel fijn en fruit het in wat olie samen met de knoflook. Dan de pindakaas erbij. Vuur uit. Alle kruiden erin roeren. Vuur aan. Telkens wat water erbij doen tot de gewenste dikte bereikt is. 

Pak een schaal, doe onderin de kool, daarop de bonen en dan de taugé. Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik het vandaag per ongeluk andersom gedaan. Het smaakt er niet minder om maar het oogt niet zo leuk. (Dat krijg je van al dat geklets.) Leg de partjes ei en de reepjes komkommer er rondom langs.
Leg de saté erop en giet er wat pindasaus over. Strooi links en rechts nog wat kroepoek erover en klaar is je gado gado!
Zoals ik straks al aangaf hoort het eigenlijk met tahoe gegeten te worden. In principe gaat het allemaal hetzelfde alleen in plaats van de kipsate leg je er blokjes gebakken tahoe op.

1 opmerking:

  1. Wat lekker Marloes, ik maak de pindasaus ook zelf en doe er currysaus en wat bruine suiker er door, vinden ze hier allemaal lekker, maak ik ook voor de buurt BBQ, Je hebt allemaal lekkere recepten die ik zeker een keer zal maken.Succes met je kookkunst.
    Groetjes Gerda ;-)

    BeantwoordenVerwijderen