zondag 22 februari 2009

Indonesische omelet





Als ik eens niet zo veel tijd heb om te koken dan maak ik graag een Indonesische omelet. Ik heb dit ooit van mijn moeder geleerd en weet eigenlijk de officiele naam niet. Natuurlijk ben ik er wel naar op zoek geweest en ik ben uiteindelijk op twee mogelijke namen gestuit: kaber kabertoe of dadar isi. Maar welke van de twee het nu is dat durf ik niet te zeggen. Misschien weet een van de lezers het ?
Maar goed, what's in a name ? Het is lekker en daar gaat het uiteindelijk om toch ?
Voor 3-4 personen:

6 eieren
zout en peper
ketjap
250-300 gram rundergehakt
1 ui
2 teentjes knoflook
5 kemirienoten
1 1/2 theelepel ketoembar
1 theelepel djinten
1 theelepel sereh
1 theelepel koenjit
1/2-1 theelepel trassie
sambal oelek naar smaak
1 dessertlepel keukentamarinde


Klop de eieren los met zout, peper en een klein scheutje ketjap.
Pel en snipper de ui fijn.
Bak het gehakt rul door het met een vork te prakken in een hete pan.
Voeg de ui en de uitgeperste knoflook toe en laat een paar minuten zachtjes bakken.
Rasp de kemirienoten boven de pan en voeg de ketoembar, djinten, sereh, koenjit, trassie, sambal oelek en keukentamarinde toe. Roer het goed door elkaar en laat op een laag pitje staan.
Doe een flinke klont boter in een koekenpan en bak een omelet van de eieren. Zodra de bovenkant bijna gestold is het gehakt op een helft van de omelet leggen en dichtklappen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten