zaterdag 1 augustus 2009

Rijstnoedels met kip





De krentenbollen zijn bezig met de tweede rijs en dus kan ik nog wel een receptje plaatsen. Vandaag voel ik me goed maar gisteren had ik weinig energie en daarom ook niet echt veel inspiratie (dat valt bij mij altijd samen.) Op zo'n moment val ik al snel terug op 'iets uit de wok'. T. wilde er kip in en ik heb er wat groenten bijgezocht. Gewoon simpel maar wel heel erg lekker. 'Iets uit de wok' is bij ons altijd iets anders. Gisteren heb ik het voor T. en voor mij als volgt gemaakt:

2 ons kipfilet in dunne reepjes gesneden
1 rode paprika, in reepjes gesneden
1 paksoi, in stukken gesneden (het witte gedeelte iets kleiner dan het groene)
4 of 5 bosuitjes, in schuine stukjes gesneden
1 kleine ui, gepeld en in reepjes gesneden
3 cm gemberwortel, geschild en zeer fijn gehakt
een paar versgeperste teentjes knoflook
1 eetlepel vissaus
1 eetlepel oestersaus (het is lastig om een glutenvrije te vinden want meestal zit er tarwemeel door. Maar laatst vond ik bij AH XL zowaar een glutenvrije uitvoering.)
1 xe0 2 dessertlepels groene currypasta of naar smaak
2 eetlepels water
200 gram rijstnoedels (deze keer heb ik Rice Vermicelli van San Pham Cua Viet Nam gebruikt. Op de zak staat Bun Gao, Nang Huong. Er zit 400 gram in, EAN 8934863339149. De slierten zijn 1,5 mm dik en dat is iets dikker dan de normale miehoen die je in de supermarkt koopt. Maar elke soort rijstnoedels zijn goed natuurlijk. Volg wel de gebruiksaannwijzing op de verpakking!)

Eigenlijk is het snijden het meeste werk. Als je dat allemaal hebt gedaan dan eerst de noedels klaarmaken volgens de gebruiksaanwijzing. De noedels die ik heb gebruikt moet je eerst een paar minuten wweken in heet water en daarna nog een paar minuten koken. Dan afspoelen met koud water, want anders gaart het door, en in een vergiet uit laten lekken. Terwijl je de noedels kookt laat je de wok vast gloeiend heet worden. De ingredienten voor het sausje roer je vast door elkaar in een kommetje zodat dat ook klaarstaat. (Vergeet niet even te proeven!) Als de wok superheet is dan doe je er een paar eetlepels olie in en de paprika en de ui. Roerbak dat 1 minuut en voeg dan de knoflook en de gember toe. Ook dat onder voortdurend omscheppen meebakken. Vervolgens doe je de kip erbij en die laat je ook een minuut of twee meebakken. Nu zijn de bosuitjes en de paksoi aan de beurt. Als die ongeveer twee minuten meegebakken zijn dan giet je het sausje erover. Roer het goed door de kip en de groenten en doe vervolgens de noedels in de wok. Schep het allemaal goed om en om zodat het goed vermengd wordt en laat het even doorwarmen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten