vrijdag 28 augustus 2009

Glutenvrije pasta met groene groenten en spekjes

Het is zomaar ineens al drie weken geleden dat ik iets op mijn weblog geplaatst heb. De afgelopen weken was het ook zo'n zalig weer, de dagen zijn voorbij gevlogen. Natuurlijk heb ik wel gekookt maar daar zaten flink wat dagen bij waarop we maar heel simpel hebben gegeten. Niet echt iets om uitgebreid over te schrijven. Vaak eten we op dat soort dagen iets van aardappelsalade met een simpel visje en wat groente. Die vis kan dan gebakken zijn of heerlijk gestoomd in een pakketje, dat is allebel makkelijk en erg lekker. Maar ook een lekker gevulde salade met een gebakken biefstuk met champignons is prima om te eten bij dat warme weer. Ik heb nog wel een paar dingen gemaakt de afgelopen weken waarvan ik de recepten nog hier zal plaatsen. Laat ik maar eens beginnen met dat van vandaag. Ook zo'n aanrader voor bij warm  weer trouwens. Pasta met een sausje. Hoe warm (of koud) het ook is, dat smaakt me altijd wel. Vandaag aten we pasta met groene groenten en spekjes. Voor twee personen heb ik het volgende gebruikt:

1 groene paprika, in kleine stukjes gesneden
3 bosuitjes, in ringetjes gesneden
2 flinke tenen knoflook uit de knijper
2 handjes diepvriesdoperwten
2 handjes diepvriesspinazie
peper naar smaak
verse basilicum, aan reepjes
1/2 bakje roomkaas
125 gram gerookt spek, in kleine stukjes gesneden

Fruit de paprika en de bosuitjes in wat olijfolie. Voeg de stukjes spek toe en laat het even doorbakken. Doe dan de knoflook, doperwten en spinazie erbij. Roer het door en laat op een zacht pitje pruttelen totdat de spinazie ontdooid is. Strooi er (rijkelijk) peper over en schep de roomkaas in de pan. Roer totdat de kaas gesmolten is en voeg eventueel wat water toe. Kook 150 tot 200 gram pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Roer vlak voor het opdienen de basilicum door de saus. Serveer met wat vers geraspte Parmezaanse kaas en wat olijven. 
Dit gerecht maak ik ook wel als ik eters krijg, het is namelijk zo klaar. Het is ook gemakkelijk vegetarisch te maken. In dat geval de spekblokjes weglaten en in plaats daarvan wat champignons erdoor doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten