woensdag 5 augustus 2009

Rijstsalade met ham en prei




Het was erg warm vandaag en daar kan ik eigenlijk helemaal niet zo goed tegen. Voor mij is een graad of 22 al warm genoeg. Normaal gesproken houd ik me dan ook bijzonder gedeisd op van die warme dagen maar vandaag moest ik mijn koele huis verlaten want ik moest naar het ziekenhuis. En ik wist al dat ik, zodra ik weer thuis zou zijn, vast geen puf meer had om te koken. Goed, een en een bij elkaar opgeteld betekende dat een koude schotel. Vandaag heb ik een rijstuitvoering gemaakt. Niet te ingewikkeld, en de garnering moesten ze er vandaag maar bij denken. Het recept heb ik ooit gekregen van een oud-collega van me. Nogmaals dank Rieneke! Voor 3 volwassenen heb je het volgende nodig:

200 gram langkorrelrijst
300 gram gekookte ham
1 preitje
1/2 komkommer
potje of blikje maiskorrels, zo'n 250 gram
250 gram cherrytomaatjes
dressing:
4 eetlepels witte wijnazijn
12 eetlepels olijfolie
2 theelepels kerriepoeder
4 theelepels Dijon mosterd
peper uit de molen

Kook de rijst gaar. Snijd de ham en de komkommer in blokjes en de prei in flinterdunne ringen. De cherrytomaatjes worden in kwarten gesneden. Roer alles voor de dressing door elkaar en giet het over de nog warme rijst. Roer het goed door. Doe dan alle andere ingredienten in de pan, roer het nogmaals goed door en laat het afkoelen. Garneer de salade zoals je zelf lekker vind. Vandaag had ik er gekookte eieren op gelegd. Lekker is ook om er wat geekookte asperges bij te doen. of een stukje gebakken vis. Enfin, alles mag en alles kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten