dinsdag 26 januari 2010

Gehaktballetjes met perziken





Morgen gaat mijn dochter verhuizen. De afgelopen weken zijn gevuld met allerlei klussen zoals behang afsteken, muren en plafonds verven, laminaat en vloerbedekking leggen en allerlei andere zaken die nodig waren voordat ze daadwerkelijk in haar appartement kan trekken. Maar morgen is dan eindelijk de verhuisdag aangebroken. Dus vandaag voorlopig haar laatste maaltijd hier en ze mocht van mij kiezen wat we dan vandaag zouden eten. Gehaktballetjes met perziken moesten het worden. "Zoals we vroeger altijd aten." Op zich wilde ik dat best maken maar ik wist alleen niet echt meer hoe dat moest. We hebben dat vroeger veel gegeten toen onze kinderen nog op de lagere school zaten en in die tijd kookte T. eigenlijk altijd omdat hij toen het huishouden deed. Mijn oude kookschrift bracht gelukkig uitkomst, het recept stond er zowaar in. Ik heb vandaag voor 3 personen het volgende gebruikt:

400 gram rundergehakt
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
klein blik perziken
6 eetlepels hot tomatenketchup
2 eetlepels glutenvrije ketjap
3 eetlepels rijstazijn
peper naar smaak

Maak het gehakt aan zoals je zelf lekker vindt. Ik heb er zwarte peper, paprikapoeder, nootmuskaat en wat piment door gedaan. Draai er dan kleine ballen van en bak die in wat hete boter of olie rondom bruin. Doe de  gesnipperde ui en de uitgeperste knoflook erbij en bak even mee. Schep eventueel wat overtollig vet weg en doe er dan de hot ketchup, ketjap en azijn bij en een scheutje water en laat de gehaktballetjes gaar worden. Snijd de halve perziken in vieren en doe ze samen met het perzikensap bij de gehaktballetjes in de pan. Warm het nog even door.
Vandaag aten we er sperzieboontjes en gekookte rijst bij. Het was lekker maar de volgende keer gebruik ik toch half-om-half gehakt want de balletjes waren naar mijn smaak te droog geworden. In ons originele recept van 20 jaar geleden stond ook nog 100 gram suiker maar die heb ik nu helemaal achterwege gelaten. Mijn dochter heeft niet geklaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten