woensdag 27 januari 2010

Groentesoep









Vandaag is het verhuisdag en daarom heb ik een grote pan groentesoep gemaakt. Het is ijzig koud en dan dat gesjouw in en uit doet een mens geen goed. Een lekkere kop groentesoep met een broodje als lunch smaakt dan uitstekend. Bovendien is het traditie bij ons. Gaat er iemand verhuizen? Dan komt er altijd iemand (vroeger mijn moeder of schoonmoeder en nu ikzelf) met een grote pan soep aanzetten. Met dit weer zou ik zelf de voorkeur geven aan een stevige soep zoals erwtensoep of bonensoep maar daar houdt mijn dochter helemaal niet van. En omdat het haar feestje is vandaag werd het dus groentesoep. Gisteren heb ik de soep al gemaakt volgens dit recept met lekker veel groente:

500 gram soepvlees
1 ui, gepeld
1 winterpeen, geschild
1 stuk prei
2 kruidenbuiltjes voor rundvleesbouillon
1 1/2 ons gehakt
ca. 1 kg groenten nar keuze, schoongemaakt en fijngesneden (bv. prei, wortel, bloemkool, diepvriesdoperwten, klein beetje diepvriesspinazie, paprika, knolselderij)
2 laurierblaadjes
nootmuskaat
selderieblad
peper

Snijd het soepvlees in stukjes, leg het in een pan samen met de laurierblaadjes, de ui, de winterwortel en de prei en giet er zoveel water op dat het net onder staat. Breng het aan de kook en schep dan het schuim eraf met een schuimspaan. Hang er nu de kruidenbuiltjes in. Zet de pan op een sudderpitje en laat het minimaal 2 1/2 uur trekken. Maak ondertussen het gehakt aan met wat peper en nootmuskaat en draai er soepballetjes van. Vis, nadat de bouillon getrokken is, de ui, winterwortel, prei en laurierblaadjes eruit en doe de gesneden soepgroenten erbij. Vul de pan aan met kokend water en doe de gehaktballetjes erbij. Laat nog even koken totdat alles gaar is. Maak op smaak af met peper en selderieblad. Ik eet geen zout maar de rest van de familie doet er nog wat zout naar smaak bij op hun bord.

Dan ga ik nu eens kijken of de bus al geladen is. Voor mij valt er nu even niets te doen, straks mag ik haar nieuwe bed uitproberen.

1 opmerking:

  1. leuke recepten heb je op je website staan. Ze zijn ook niet te moeilijk met ingewikkelde ingredienten.

    BeantwoordenVerwijderen