zondag 10 januari 2010

Vis in tomatenroomkaassaus





Met nieuwjaar hebben we met zijn drieƫn gekookt. Ik heb uiensoep gemaakt, mijn dochter heeft vis in roomkaassaus gemaakt en T. zorgde voor het toetje (lees: hij haalde het ijs uit de vriezer). Dat visrecept is geloof ik het eerste dat mijn dochter jaren geleden zonder enige hulp van T. of mij heeft klaargemaakt. Het komt uit een oud kookboek over koken met kaas van Nancy Eekhof-Stork maar we hebben het iets aangepast. Zo gaat dat met recepten uit een boek. Maar goed, dat recept heeft mijn dochter maar weer eens klaargemaakt en het was weer om je vingers bij af te likken. Het was jammer dat de wortels, die ik gestoomd had, niet helemaal gaar waren maar dat kon de pret niet echt drukken. De saus maakten we altijd met bouillon maar ik had geen zelfgemaakte bouillon meer in de vriezer en bouillon van een blokje is voor mij te zout, vandaar dat ze nu wijn heeft gebruikt. Zeker zo lekker (sprak het drankorgel) en dat was ook wel te zien want het was al op voordat we tot de ontdekking kwamen dat er eigenlijk nog een foto van gemaakt moest worden voor op dit weblog. Volgende keer beter dus.
Voor 3 personen heb je het volgende nodig: 

6 ons kabeljauwfilets oid
75 gram kaas in dunne plakjes
1 gesnipperd uitje
voor de saus:
25 gram boter
25 gram maizena
250 ml  droge witte wijn of bouillon
1 pakje Mon Chou of andere roomkaas
klein blikje tomatenpuree
peper en tijm 

Verwarm de oven voor op 200 °C. Controleer de vis op eventuele graten en snijd hem in grote stukken. Doe de vis in een beboterde ovenschaal en leg de plakjes kaas erop. Fruit het uitje in de boter. Als de ui glazig is dan de maizena erbij doen. Nu telkens een scheutje wijn of bouillon toevoegen terwijl je steeds goed blijft roeren totdat je een mooie gladde saus hebt. Roer in een kommetje de roomkaas en de tomatenpuree door elkaar. Doe dit bij de saus. Laat hem even koken, wel telkens goed roeren en doe er naar smaak peper en tijm bij. Giet hem dan over de vis. Laat de vis in ongeveer een half uur in de oven gaar worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten