zondag 4 juli 2010

Glutenvrije pastasalade met ham en groenten




Na de salade van aardappels, tonijn en groenten was het donderdag de tijd voor een heerlijke pastasalade. Dat maak ik ook elke keer anders, afhankelijk van mijn humeur en wat ik in huis heb. Omdat de maaltijdsalade van gisteren en eergisteren met vis was heb ik vandaag de pastasalade met ham gemaakt. Omdat afgekoelde pasta altijd wat harder wordt moet je pasta voor een pastasalade niet beetgaar koken maar echt gaar. Verder kun je gewoon alles erin mikken wat je lekker vindt. Vandaag had ik bv. doperwtjes erin maar het is ook heerlijk om wat verse tuinboontjes te gebruiken. En in plaats van de spinazie kun je er ook wat gesneden ijsbergsla aan toevoegen. Kortom, gebruik je fantasie! Dat, en tussendoor proeven, zijn belangrijke dingen tijdens het koken vind ik. Donderdag heb ik voor 3 personen het volgende gebruikt:

150 gram glutenvrije pasta (ik had dit keer rigatoni van Sam Mills, helemaal niet duur en goed te eten)
100-200 gram ham (een dikke plak)
1 rode ui
een paar handjes diepvriesdoperwten
1/2 komkommer
3 bosuitjes
1 gele paprika
1 klein potje sperzieboontjes (ja, vers is lekkerder, ik weet het)
250 gram gemengde olijven met feta (in de super gekocht in een bakje, gewoon met olie en al gebruiken)
een paar theelepels kappertjes
150 gram verse spinazie

dressing:
olie
azijn
grove mosterd
verse fijngehakte kruiden zoals peterselie, basilicum, tijm en bieslook
peper uit de molen
knoflook uit de knijper naar smaak

Snijd de ham in reepjes. Pel en snijd de ui in reepjes, Schil de komkommer en snijd deze in de lengte in vieren. Snijd er vervolgens plakjes van. Snijd de bosuitjes in smalle ringen. Laat de sperzieboontjes uitlekken. Spoel de kappertjes even af in een zeef. Roer de ingrediënten voor de dressing door elkaar. Kook de pasta gaar. Doe de laatste minuut van de kooktijd de diepvriesdoperwten in het kookwater en laat meekoken. Ik had vandaag verse spinazie om erdoor te doen maar T. vindt dat rauw niet zo lekker en die heb ik dus ook even in de pastapan erbij gedaan. Giet alles in een vergiet en speol het na met koud water. Doe dan de pasta (met de erwten en de spinazie) over in een grote pan of iets dergelijks en doe er de andere ingrediënten bij. Giet er de dressing overheen en laat het lekker intrekken. Als je verse sla gebruikt om erdoor te doen dan houd ik die altijd achter tot vlak voor we gaan eten en dan roer ik die pas door de salade. Dan blijft de sla lekker knapperig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten