donderdag 8 juli 2010

Omelet van een groenterestje




Ik ben een groot liefhebber van warme lunches. Een kop soep, een gebakken ei, een tosti, ik vind het allemaal lekker. Nu doe ik dat niet elke dag want volgens mij word ik dan echt kogelrond maar af en toe moet kunnen vind ik. Nu had ik nog een heel klein beetje verse doperwtjes staan die over waren van maandag en dat moest toch echt vandaag gebruikt worden. En met zo'n restje groente (want het kan ook uitstekend met andere soorten groente dan erwten) kun je een heerlijk omeletje voor op brood maken. Vandaag deed ik het als volgt:

2 eitjes
1 sjalotje
wat verse tuinkruiden (ik had bieslook en peterselie)
peper naar smaak
restje groente (en als je  dat niet hebt dan maak je gewoon een restje met een handje diepvriesdoppers of zo)

Pel het sjalotje en snipper het fijn. Hak de tuinkruiden fijn. Kluts de eieren met een eetlepel water en maal er peper over. Roer er de geoente en de tuinkruiden door. Als je iets anders dan doperwten gebruikt, bv. boontjes of worteltjes dan moet je ze vooraf even fijnsnijden. Smelt boter in een koekenpan en bak het sjalotje even op hoog vuur, het mag best iets kleuren maar niet donkerbruin laten worden. Giet dan het eiermengsel in de pan en laat het op laag vuur bijna helemaal stollen. Zo wordt de omelet heerlijk smeuig. Klap de omelet vervolgens dubbel en dan laat hem zo op een paar sneden brood glijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten