donderdag 15 augustus 2013

Camargue




Van de week zat ik in mijn allereerste kookschrift te bladeren. Dat ben ik begonnen toen ik nog op de lagere school zat en van mijn moeder koken leerde. Het begint met hele simpele dingen, zoals Oosterse omelet en macaroni met ham en kaas, maar naarmate je verder bladert worden de recepten telkens wat moeilijker.
Een van de recepten die ik tegenkwam en die ik al erg lang niet meer had gemaakt is Camargue. Dat recept heeft mijn moeder ooit van een van haar vriendinnen gekregen en die had het weer meegenomen uit Frankrijk. Het is een rundvleesgerecht dat gestoofd wordt met tomaten. paprika, sinaasappel en rode wijn.
Gisteren heb ik het weer gemaakt op de manier zoals mijn moeder het altijd deed. Heerlijk maar de volgende keer voeg ik de stukken paprika pas veel later toe zodat ze niet zo supergaar worden. Tja, dat heb je met recepten uit de jaren zestig....
Voor 4 personen heb ik het volgende gebruikt:

700 gram mager rundvlees
peper
3 teentjes knoflook
2 grote uien
1 grote rode paprika
cayennepeper naar smaak
1 laurierblaadje
2 takjes tijm
1 eetlepel paprikapoeder
wat geraspte sinaasappelschil (ik heb de schil van een hele sinaasappel geraspt)
4 ontvelde tomaten
1 flink glas rode wijn
glutenvrije bloem
een paar blaadjes basilicum

Snijd het vlees in grote dobbelstenen. Pen en snipper de uien. Maak de paprika schoon en snijd in stukjes.
Verwarm de wijn een klein beetje door de wijn bij voorbeeld in een warm glas te gieten.
Maal peper over het vlees en bak de stukjes in wat olie en boter rondom goed bruin.
De uien, knoflook, paprika, cayennepeper, laurierblaadje, tijm, paprikapoeder en de sinaasappelschil erbij en zachtjes fruiten. Dan wat glutenvrije bloem erover, roeren, weer bloem erover en roeren.
Doe dan de tomaten erbij en de wijn. Goed roeren. Eventueel wat water erbij en ongeveer 3 uur laten sudderen. Op smaak afmaken.Vlak voor het serveren de blaadjes basilicum scheuren en door het gerecht roeren. Wij eten er altijd rijst bij.

1 opmerking:

  1. Lijkt me heel lekker! Het is dat ik al wat bedacht heb voor het weekend, maar deze komt zeker op het menu binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen