zaterdag 17 augustus 2013

Jeugdsentiment IV: Smurrie




Een van de dingen waar wij vroeger dol op waren was smurrie. Mijn moeder had dat zelf bedacht vermoed ik, ze maakte het regelmatig en wij aten dat dan op de boterham als lunch. (Het is trouwens ook heel lekker als smeerseltje op een toastje.) Ik mocht vaak meehelpen want het vraagt wel wat snijwerk maar dat vond, en vind ik nog steeds trouwens, nooit erg.
Het is een mengsel van gekookte ham, gekookte eieren, zilveruitjes en augurk en dat wordt met een dressing op smaak gebracht. Mijn moeder deed door de dressing ook nog wat worchestershiresaus maar die is gewoon niet glutenvrij te koop en dat laat ik gewoon maar weg.
Het lekkerst is het als het een dagje kan intrekken maar zo lang konden mijn broer, zus en ik meestal niet wachten...
Goed, het recept voor smurrie stond in mijn allereerste kookschrift waar ik deze week ook al Camargue uit gekookt heb. Leuk om al die dingen weer eens te zien, ik ga er van de week nog een paar recepten uit maken.
Voor de smurrie heb ik het volgende gebruikt:

6 eieren
2 ons gekookte ham
5-6 augurken
4 eetlepels zoetzure zilveruitjes

2 eetlepels slasaus
1/2-1 eetlepel citroensap (begin met een halve eetlepel)
1/2 eetlepel mayonaise
1 flinke theelepel mosterd
1 eetlepel tomatenketchup
1/2 theelepel ketjap
peper

Kook de eieren hard, laat ze schrikken onder koud water en pel ze.
Snijd de gekookte ham, de augurken en de zilveruitjes brunoise ( in piepkleine stukjes dus).
Roer de ingrediënten voor de dressing door elkaar en proef even of het zuur genoeg naar je zin is, doe er anders nog wat citroensap bij.
Doe de eieren in een schaal en prak ze superfijn. Doe vervolgens de ham, uitjes en augurk erbij en roer de dressing er doorheen. Proef en maak op smaak af.
Zet de schaal in de koelkast zodat de smaken kunnen intrekken, bij voorkeur een dag maar in ieder geval een paar uur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten