maandag 12 augustus 2013

Gegratineerde aardappels




Vandaag een recept van een gerecht waar ik altijd dol op ben geweest. Gratin dauphinois, oftewel gegratineerde aardappels. Het is eigenlijk een vrij simpel recept, het is wat snijwerk maar dan heb je ook wat. Het is aardappels met room in een ovenschaal, vaak doe ik er een ragfijn gesneden uitje nog bij, dat geeft een extra lekkere smaak maar gisteren heb ik dat niet gedaan. Men moet wat afwisselen nietwaar?
Gisteren heb ik voor T. en mij samen het volgende gebruikt:

450 gram vastkokende aardappels
150 ml kookroom
50 ml melk
zwarte peper
nootmuskaat
1 teentje knoflook

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Schil de aardappels, schil en was ze, en snijd ze in zeer dunne schijfjes (2-3 mm dik).
Vet een ovenschaaltje in met boter. Leg de schijfjes aardappel dakpansgewijs in het schaaltje en maal er peper en nootmuskaat naar smaak over.
Giet de kookroom en de melk bij elkaar in een ander schaaltje of een pannetje.
Pel het teentje knoflook en pers het uit in het schaaltje met de room. Verwarm nu de room in de magnetron of in het pannetje. Het hoeft niet te koken maar moet wel flink warm worden. Giet de room over de aardappels, et de schaal in de oven en bak de aardappels in ongeveer een uur gaar en goudbruin. Hou het gerecht wel in de gaten. Als de kleur op een gegeven moment goed is maar de tijd is nog niet om dek dan de schaal af met alufolie zodat het gerecht niet te donker wordt.
Zoals gezegd varieer ik wel eens door wat zeer dun gesneden ui over de aardappels te leggen voordat ik de room erover giet. Ook strooi ik wel wat geraspte kaas over de aardappels en soms doe ik het allebei.
Als ik dit gerecht voor meer mensen maak dan maak ik meer lagen aardappels, ik maal dan over elke laag wat peper en nootmuskaat.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten